Wetenschappers ontdekken planten met bijzondere genen

Icoon Wetenschappelijk nieuws Amerikaanse wetenschappers van de Universiteit van Purdue, die de genen van planten onderzoeken, deden een bijzondere ontdekking. Er zijn planten gevonden die hun defecte genen hebben gecorrigeerd op een manier die eerder niet voor mogelijk werd gehouden.

Er zou een genetisch correcte code verborgen zijn in de planten, genaamd Arabidopsis, die onafhankelijk zouden zijn van gewone overervingmechanismen. Het bestaan van zo'n verborgen back-up code was niet eerder bekend in de wetenschap.

Als de ontdekking bevestigd kan worden, dan zou dat betekenen dat de wetten van de erfelijkheid, die door de negentiende-eeuwse monnik Gregor Mendel ontdekt zijn, plaats moeten maken voor uitzonderingen. De wetenschappers vonden bovendien dat het verborgen genetische materiaal niet uit het gewone DNA bestaat, maar uit RNA. RNA staat voor Ribonucleic acid, en is ook een drager van genetische informatie net als DNA. De planten zouden de RNA activeren wanneer ze stress zouden hebben.

Op dit moment zijn er discussies gaande of dit systeem niet de evolutie in de weg zit gezien het feit dat de evolutionaire mutaties door dit systeem weer ongedaan worden gemaakt. De ontdekking van de wetenschappers wordt in het vooraanstaande blad Nature gepubliceerd.

Links is de gemuteerde Arabidopsis te zien, rechts het nageslacht met de gecorrigeerde genen