Reclamebureaus moeten jongeren aan de krant helpen

Jongeren moeten weer de krant gaan lezen. PCM Dagbladen, onder andere eigenaar van de Volkskrant, het Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad probeert dat al tijden, maar nu moeten reclamebureaus maar eens wat verzinnen. Vijftien bureaus mogen hun plan presenteren en een van hen mag uiteindelijk een campagne gaan voeren.

Van de 2,2 miljoen jongeren van 18-28 jaar leest nog maar 60 procent een betaald dagblad, terwijl 35 procent van hen een betaalde landelijke krant in huis heeft. "We hebben steeds meer moeite om jongeren te binden aan onze merken. We adverteren steeds op titelniveau, maar zijn nooit inhoudelijk bezig met hoe we jongeren kunnen bereiken", zegt projectleider Mark Termeer van PCM.

De bureaus mogen eerst hun visie op tafel leggen. Daarna komen vijf à zes bureaus op een shortlist, die een algemene bureaupresentatie mogen houden. Met drie bureaus volgt dan een betaalde oriëntatie, die een communicatiestrategie moet opleveren.