'Zoekmachine-onderzoek Consumentenbond onder de maat'

In een vandaag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond over de werking van Nederlands georiënteerde zoekmachines zitten volgens Planet Internet veel fouten, verder bevat het onderzoek onvolledige resultaten. De Bond meldt in een persbericht dat uit het onderzoek blijkt dat Excite, Ilse, Ixquick en Lycos onder de maat scoren, waarom is onduidelijk. In de cijfermatige beoordeling van het onderzoek scoren MSN, Lycos, ilse, zoek.nl en vinden.nl een onvoldoende, een heel ander lijstje dan in het persbericht dus.

De Bond heeft de zoekmachines in november en december van vorig jaar 25 vragen in vijf verschillende categorieën gesteld. Bij deze test blijkt Google het beste te presteren en wordt Ilse als één na slechtste beoordeeld. Tussen december en nu zijn er echter flink wat wijzigingen in de zoekmethode van Google doorgevoerd, daar wordt in het onderzoek echter geen melding van gemaakt. Een aantal vragen van het onderzoek werden opnieuw in de Ilse zoekmachine ingevoerd en die bleek inmiddels ook een bevredigend resultaat te geven.


Verder merkt het onderzoek Voelspriet.nl aan als zoekmachine, terwijl voelspriet een site over het zoeken is. Ook Ixquick wordt onheus bejegend; de Bond meldt dat Ixquick zowel een metacrawler als zoekmachine is, wat niet het geval is. Opmerkelijk is dat in het onderzoek een kraakheldere definitie van het verschil tussen een metacrawler en een zoekmachine te vinden is.

Ook over Google heersen bij de Consumentenbond misvattingen. Google zou de telefoon- en goudengids direct kunnen doorzoeken via de Google interface. Google zou verder ook geen rekenmachine bevatten en geen documenten kunnen doorzoeken.

Een andere tegenspraak is het uitgangspunt van de Consumentenbond dat een zoekpagina een kale pagina moet zijn, zonder toeters en bellen. Google, Altavista en Hotbot scoren hierdoor hoog in het gebruiksgemak volgens het onderzoek, maar Vinden.nl is te sober. De zoekmachine Excite.nl scoort hoger dan Vinden.nl op het gebied van gebruiksgemak, ondanks dat Excite.nl wordt omringd door reclame en weer- en verkeersinformatie.

De Consumentenbond meldt dat de inhoudelijke verschillen objectief zijn gemeten. Ondanks eerdere toezeggingen weigerde de Bond het complete rapport toe te sturen, daarin staan de onverbloemde resultaten en de manier waarop ze getest zijn. Het onderzoek staat in de Digitale Consument die vanochtend is gepubliceerd.