10 miljard Euro Junk-mail

De stroom e-mails met reclame die internetabonnees ongevraagd ontvangen, kost consumenten een vermogen aan telefoontikken. De rekening loopt volgens een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie in de Verenigde Staten en de Europese Unie op tot 10 miljard euro (22 miljard gulden) per jaar.

Volgens EU-commissaris Bolkestein (Interne Markt) stelt de huidige technologie een enkel bedrijf in staat dagelijks een half miljard reclameboodschappen via het web te versturen. Hij waarschuwde vrijdag dat de regels inzake privacy en gegevensbescherming wel moeten worden nageleefd. "Tenzij consumenten weten dat hun privacy voldoende wordt beschermd, zullen onlinediensten die zo belangrijk zijn voor de welvaart en de werkgelegenheid in Europa niet echt een bloeiend bestaan kunnen leiden."

De privacywetgeving loopt op het ogenblik uiteen in de EU. Computergebruikers geven aan of ze zulke ongewenste reclame ('spam') niet willen, de zogenoemde opt-out. De andere mogelijkheid is dat ze een hokje aanvinken om zulke e-mails te krijgen ('opt-in'). In enkele lidstaten, zoals Duitsland en Italië, geldt de tweede mogelijkheid.

De Commissie deed vorig jaar zomer een voorstel om in de hele Unie opt-in-wetgeving in te voeren. Voor de industrie is 'reclame met toestemming' de meest effectieve manier om consumenteninformatie in te zamelen. De opt-in-aanpak zal daarnaast het consumentenvertrouwen vergroten, is de redenering van Brussel.