Rekeningrijden; de overheid als jouw passagier

Het rekeningrijden is het volgende stokpaardje van het kabinet waar de hardwerkende burger een lastenverzwaring door de strot wordt geduwd onder het mom van ‘milieu-verbetering’.  Dat dit niets met het milieu te maken heeft, maar meer met het bijeenschrapen van extra gelden om tijdens de kredietcrisis niet te hoeven bezuinigen op de zogenaamde ‘linkse hobby's’ lijkt waarschijnlijker.  Dat we elk jaar weer meer moeten betalen weten we allemaal en dit hebben we al lang geleden geaccepteerd. De manier waarop dit nu weer gebeurt is echter schandalig, en toont een grote arrogantie naar de burger toe.

Wouter Bos spreekt van een eerlijke maatregel, veel eerlijker dan de wegenbelasting, omdat je alleen zou betalen wanneer je daadwerkelijk van jouw auto gebruik maakt, omdat de wegenbelasting afgeschaft zou worden.  De inkomsten van de wegenbelasting gaan echter naar de provincie, en de inkomsten van het rekeningrijden gaan naar het rijk.  De provincies kwamen dus direct in opstand dat ze geld mis zouden lopen. Hier is een simpele oplossing voor bedacht;  dan bedenken jullie toch gewoon een nieuwe belasting? Na een gezellige brainstormsessie onder het genot van een kopje marokkaanse thee werd deze nieuwe belasting bedacht; de bewonersbelasting.  Of deze belasting net als de wegenbelasting per aantal kilo's van de bewoner gaat is mij nog niet helemaal duidelijk, maar verder is het een directe vervanging voor de wegenbelasting. Wouter Bos kan blij mededelen dat de wegenbelasting wordt afgeschaft, en de provincies hebben eindelijk de kans om het tarief voor wegenbelasting omhoog te schroeven zonder dat er een haan naar kraait.

Naast dat het dus niet klopt dat de wegenbelasting wordt afgeschaft (deze wordt enkel hernoemd), ben ik het ook niet eens dat het eerlijk is dat deze wordt afgeschaft.  Wanneer je namelijk niet rijdt, maar wel een auto bezit, zal deze ergens geparkeerd staan.  Afgezien van een minderheid met een eigen garage en die daar ook daadwerkelijk de auto in stallen, zal deze ook op de openbare weg staan. De wegenbelasting is dan niet zo’n gekke belasting, je zou het kunnen zien als huur van de parkeerplek. Daarentegen vind ik het minder eerlijk wanneer je voor elke kilometer die je rijdt bijna 7 cent kilometerheffing zou moeten betalen, bovenop de 75% kosten aan accijnzen voor elke liter benzine die je verstookt.

Hoe vaak kun je hetzelfde goed belasten?  Wanneer je geld verdient, betaal je eerst inkomstenbelasting. Van het geld wat je over hebt, zou je een auto kunnen kopen. Je betaalt dan wederom belasting op de auto. Wanneer je een stukje wilt rijden, koop je brandstoffen waarvan de prijs voor 75% bestaat uit belasting. En dan zou je straks dus ook nog voor elke kilometer worden afgerekend? Dit is al jaren zo, Nederlanders betalen al dik voor elke kilometer aan de pomp!

Ik begrijp dan ook niet hoe ze het kunnen verantwoorden dat het nodig is elke auto uit te rusten met een soort kruising tussen een TomTom en een black box. De techniek die hiervoor nodig is gaat onze regering duidelijk boven de pet, wanneer je terugdenkt aan de OV-chipkaart en  de ‘verloren belastingaangiftes’ debacles. Er is geen enkele website van de overheid te vinden die goed functioneert en die niet direct plat gaat wanneer er meer dan één man en een paardenkop naartoe surft. En nu denken ze dat ze een project als dit wel aan kunnen? Dit gaat miljarden kosten! Geld dat we veel beter kunnen gebruiken om uit de crisis te komen.  

Dan is er nog het schenden van de privacy. We hebben in Nederland moeten vechten om bepaalde rechten als mensen te verwerven. Deze rechten zouden we tegen alle kosten moeten verdedigen, omdat deze rechten het verschil maken tussen een vrij land en een totalitair regime. Wanneer iedereen te allen tijde tot op de meter nauwkeurig weet waar je rijdt en hoe hard je rijdt, kunnen we erg enge praktijken krijgen. Naast de steeds extremere vormen van politiegebruik voor politieke doeleinden (denk aan Gregorius Nekschot, denk aan de berichten in de media van spontane politie-invallen om vrije denkers te bedreigen), is er ook een zekere dreiging vanuit de bevolking zelf. Hoezeer kunnen wij vertrouwen op de veiligheid van het systeem? Wanneer een inbreker toegang weet te krijgen tot het systeem kan hij precies volgen wanneer je niet thuis bent, wanneer een terrorist het systeem in handen krijgt, kan hij gemakkelijk zien waar op een bepaald moment veel mensen zijn. Wanneer je denkt dat dit allemaal wel los zal lopen, wijs ik naar de uitzendingen van Undercover in Nederland waarin militaire basissen, Schiphol en zelfs het koninklijk huis totaal niet goed beveiligd bleken. En wat als je straks een keertje te hard rijdt? Wordt dit in de toekomst dan ook direct geregistreerd en beboet?

Dit klinkt misschien allemaal wat overdreven, maar laten we teruggaan naar de vraag waarom dit nodig zou zijn. Waarom is het nodig om precies te weten wie waar rijdt? Men zou toch gewoon de accijns op de brandstofprijs kunnen verhogen? Dan betaalt toch iedereen ook per kilometer meer? Doen ze dit puur om woede vanuit de gemeenschap te omzeilen, of doen ze dit omdat ze nog veel meer van plan zijn met de positieverklikkers?  

Rekeningrijden; alsof je continu een collaborateur op de passagierstoel hebt zitten.