De geschiedenis van: SimCity

Iedereen heeft waarschijnlijk in zijn leven wel eens een simulatiegame gespeeld. Zo was het mogelijk om een dierentuin te onderhouden in Zoo Tycoon, verzorgde je zieke mensen in Hospital Tycoon, maakte je de engste achtbanen in RollerCoaster Tycoon of creëerde je FOK! City in SimCity-games. SimCity 4 kwam in 2003 uit en na tien lange jaren zijn we eindelijk aangekomen bij een echte nieuwe SimCity-game. Tijd om snel eens terug te kijken naar de geschiedenis van SimCity en haar inwoners...

Als burgemeester van een virtuele stad was je tot van alles in staat om te doen. Met een beperkt beginbudget was het de bedoeling om een dorp te laten opbloeien tot een gigantische wereldstad. Bouw een speeltuin in een woonwijk en je inwoners zullen tevreden zijn, gooi je al het afval voor hun deur en ze zullen al snel voor het gemeentehuis staan. Tijdens het bouwen van woonwijken, winkelgebieden en industrieterreinen was het ook belangrijk om je inwoners te vriend te houden. Water valt namelijk niet magisch uit de lucht, energie wek je niet zomaar op en het milieu is ook van belang.

Inkomsten en uitgaven zijn ook belangrijk in de wereld van SimCity. Te weinig geld in de kas? Wees een vervelende burgemeester en gooi de belasting lekker omhoog. Dit zorgt er dan vaak voor dat je boze inwoners in je stad krijgt, wat kan leiden tot demonstraties en een slechte naam voor je stad. Omdat de belasting toch al omhoog is gegaan en je boze inwoners hebt kun je ook gewoon nog slechter zijn dan je al bent. Met een knop zorg je voor een gigantische aardbeving of komen je vrienden van een andere planeet even je inwoners lastig vallen. Belasting betalen of je gaat eraan, leuker dan dat kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Will Wright, geestelijke vader van SimCity, verkreeg zijn inspiratie door Raid on Bungeling Bay. Een simpele game waarmee je met een helikopter fabrieken bombardeerde. Will vond het uiteindelijk veel leuker om levels te ontwerpen, vooral waar hij steden kon bouwen met een level editor. Will vond dit zo geweldig dat dit al snel betekende dat hij een eigen game ging ontwikkelen. Oorspronkelijk kreeg SimCity de naam Micropolis mee, maar dat werd al snel veranderd. In 1987 was daar dan Maxis, wat was opgericht door Jeff Braun en Will Wright. Dankzij de studio kon de simulatie-game gefinancierd worden en gingen ze er steeds meer mee aan de slag.

In 1989 zag SimCity het daglicht in Noord-Amerika. De game werd uitgebracht voor Amiga, Mac, IBM pc’s en Commodore 64. Later in dat jaar werd de game ook nog uitgebracht voor Atari ST. De eerste versie van SimCity was meteen een gigantisch succes. In de game was het uiteindelijk de bedoeling om uiteraard een eigen stad te bouwen. In een stad wonen meestal ook mensen, die in de game Sims heten. Naast zelf een stad bouwen waren er ook een aantal scenario's die je kon starten. Sommige hiervan speelde zich af in echte steden waaronder Bern, Tokyo, San Francisco en Detroit.

In 1991 kwam de game ook uit in Japan en werd daarnaast uitgebracht voor SNES. Deze versie had onder andere mooiere graphics en bonusscenario’s. Bovendien waren onder andere Bowser en Mario in de games gestopt. Zo kon je een gigantisch Mario-standbeeld in je stad bouwen. Het was het begin van een groot aantal Sim-games zoals SimEarth, SimFarm en SimPark. Deze games werden helaas geen groot succes, wat ervoor zorgde dat de focus vooral op SimCity en later The Sims bleef.

Door het grote succes van SimCity ging Maxis verder met een nieuwe game. Dit leverde dan ook in 1993 SimCity 2000 op. In het vervolg was het onder andere mogelijk om metro’s aan te leggen voor je bewoners in je stad. Daarnaast had SimCity 2000 een isometrische weergave vergeleken met het origineel. De game verscheen als eerst voor MS-DOS en Macintosh, maar over de jaren was de game ook op Amiga, Windows, SNES, Sega Saturn, PlayStation, Nintendo 64, Pocket PC en Game Boy Advance verschenen.

Tien jaar na het openen van Maxis werd de studio overgenomen door Electronic Arts. Tot op de dag van vandaag werkt Maxis voor Electronic Arts, dat Maxis in 2006 definitief had overgenomen. In 1999 was daar dan SimCity 3000, dit keer uiteraard uitgegeven door EA Games. De grootste verbetering was voornamelijk de graphics, die dan ook echt gigantisch verbeterd waren. Ook het afvalgedeelte was weer veel uitgebreider vergeleken met SimCity 2000. SimCity 3000 beschikte ook over een speciale soundtrack dat bestond uit new age en jazz-muziek. De game verkocht uiteindelijk meer dan vijf miljoen keer en won diverse prijzen.

Het duurde uiteindelijk vier jaar tot er een volwaardig vervolg kwam van de succesvolle franchise. Dit keer was het geen SimCity 4000, maar werd het gewoon simpel SimCity 4. Met meer opties en verbeterde graphics inclusief dag- en nachtcyclus werd de game meteen een groot succes. SimCity 4 werd uiteindelijk een van de meest succesvolle games voor pc in 2003 en won gigantisch veel prijzen. Het zal dan ook niet raar zijn als mensen tegenwoordig SimCity 4 nog steeds geïnstalleerd hebben staan op hun pc, want tot op de dag van vandaag blijft de game populair.

Later kreeg SimCity 4 ook een uitbreiding genaamd Rush Hour. Hiermee werden er nieuwe vervoermiddelen toegevoegd en waren er meer gebouwen beschikbaar. Daarnaast was het mogelijk om de controle over auto's, vliegtuigen en boten over te nemen. In twee soorten modi was het mogelijk om in een beperkte tijd geld of prijzen te winnen en kon je vrij rondrijden in je eigen stad.

Sindsdien zijn er een aantal SimCity-games uitgebracht, die nooit succesvol waren. Het grote succes voor Maxis zit voornamelijk in The Sims, wat tot op heden nog gigantisch goed verkoopt. Tilted Mill Entertainment kwam in 2007 met SimCity Societies, wat beduidend minder was en daarnaast nog eens matig werd ontvangen door de pers en fans. In de afgelopen jaren zijn er een aantal SimCity-games verschenen voor de consoles van Nintendo, maar een echte nieuwe SimCity-game was er niet...

Pas in 2012 werd bekendgemaakt dat de SimCity-franchise een volledige reboot zou krijgen en er een nieuwe SimCity-game zou gaan verschijnen. En daarmee komen we bijna aan het einde van de geschiedenis van SimCity. De game is vanaf afgelopen donderdag te koop via Origin of gewoon in de winkels. Naast een geheel nieuwe engine bevat SimCity een uitgebreide multiplayer waarmee je jaren zoet bent, als de servers meewerken.

Want ondanks dat SimCity een ongekend succes gaat worden zijn de eerste dagen na de launch niet soepel verlopen met de servers. Naast een multiplayer zitten we ook in een generatie met veel DLC. Gezien de vele DLC die je al krijgt bij een pakje boter lijkt het erop dat we in de toekomst nog eens veel extra's kunnen kopen voor de game. We zullen zien wat de game gaat brengen, maar het is duidelijk dat simulatiegames nog steeds enorm goed worden ontvangen. Horen we daar een nieuwe RollerCoaster Tycoon aankomen?