Game of the Year #2: Sleeping Dogs

Eindelijk kwam Sleeping Dogs dan echt uit. Na veel uitstel, veranderingen en het stopzetten van het project kocht Square Enix de boel uiteindelijk op. De keuze bleek goed uit te pakken, aangezien de game bij ons op nummer twee staat. Slim van Square Enix en dom van Activision?

Na jaren van ontwikkeling en het bijwerken van naam en uitgever heeft Sleeping Dogs in 2012 eindelijk het levenslicht gezien. Oorspronkelijk begon de game als een geheel nieuw IP, maar werd vervolgens in 2009 omgedoopt tot True Crime: Hong Kong. Na uitstel en het niet zien zitten van de game besloot Activision uiteindelijk om de game te annuleren.

Zonde, aangezien de beelden en informatie destijds behoorlijk positief waren. Het leek het einde van een project wat iets nieuws deed qua leveldesign. Gelukkig kocht Square Enix de boel op en ging er zelf mee verder. Square Enix en United Front Games gaven de game een andere naam mee, aangezien de licentie op naam van True Crime niet was overgenomen. Een nieuwe en frisse start voor een project dat uiteindelijk een verrassing was op het gebied van sandboxgames.

United Front Games, bekend van ModNation Racers en LittleBigPlanet Karting kreeg uiteindelijk de taak om de game af te maken en een nieuwe ervaring te bieden in de wereld van sandboxgames. Sleeping Dogs bevat vooral één groot verschil met andere sandboxgames, de game speelt zich af in Hong Kong en dus een heel ander continent. Games zoals Grand Theft Auto, Saints Row en Mafia spelen zich voornamelijk allemaal af in de Verenigde Staten. Ook de voorgangers van True Crime speelden zich af in Los Angeles en New York.

In Sleeping Dogs volgen we het verhaal van Wei Shen, een Chinees-Amerikaanse politieagent die diep undercover gaat in de donkere wereld van Hong Kong. Als lid van Sun On Yee probeer je jezelf omhoog te werken om uiteindelijk alles en iedereen op te rollen in de gevangenis. Naarmate het verhaal vordert krijg je steeds meer het gevoel dat je deel bent van een grote familie. Dit zorgt ervoor dat de keuze voor Wei Shen steeds moeilijker begint te worden. Wei maakt namelijk veel goede vrienden, maakt promotie en komt zo steeds meer in de criminele wereld wat moeilijk los te laten is als undercoveragent.

De grootste verrassing van Sleeping Dogs is toch wel de wereld en combat. Hong Kong voelt en ziet er heel anders uit dan een New York of Los Angeles. Het verkeer is geheel anders, de mensen zijn anders en de stad zelf geeft geheel een ander beeld in een sandboxgame. Ook op het gebied van combat is Sleeping Dogs een stuk uitgebreider dan andere games. Waar Grand Theft Auto: San Andreas destijds nog verschillende vechtstijlen had zie je dit helaas niet meer terug in sandboxgames op de huidige generatie.

In Sleeping Dogs is dit wel een stuk uitgebreider, wat doet denken aan de combat uit de Batman Arkham-games. Gebruik alles rondom Wei Shen om je vijanden in elkaar te rammen. Vechten met je vuisten is dan ook een groot ding in Sleeping Dogs wat zich overduidelijk heeft laten inspireren door bekende vechtfilms. Jackie Chan of Bruce Lee zie je nog net niet in de game, maar de inspiratie is duidelijk terug te zien. Ook het gebruiken van wapens is duidelijk zichtbaar anders, dat opnieuw hevig geïnspireerd is door bekende actiefilms. Schiet en spring in slowmotion rond alsof je in een film van John Woo speelt.

De game is niet perfect, gelet op het feit dat de game toch een aantal bugs heeft. Ondanks dat blijft Sleeping Dogs een heel leuke game. Door de uitgebreide combat en wereld voelt de game toch gigantisch anders aan dan andere games. De game heeft uiteindelijk aardig verkocht en is ook erg positief ontvangen. Redenen genoeg waarom de game ook op een mooie tweede plaats staat. Een ding is duidelijk. Het was een perfecte zet van Square Enix om de game uiteindelijk toch over te nemen. Laat Activision het dan maar houden op Call Of Duty