Games en verslaving
Onlangs verscheen op ons forum een topic geopend door Erik Hilhorst waarin hij iedereen vroeg om een enquête in te vullen over games en ons gedrag. Hieronder kun je zijn verslag dat hij naar aanleiding van deze enquête schreef lezen.
Altijd als ik midden in een flinke gamesessie zat, riep mijn moeder, “je bent gewoon verslaafd!” Meestal riep ik dan iets onverstaanbaars terug, en was dat het weer voor die dag. Maar was, of beter, ben ik echt verslaafd aan games?
Eigenlijk is er nog weinig bekend over wat dat nu is, een gameverslaving. Tot op heden hebben onderzoekers voornamelijk criteria van drugs- en gokverslaving overgenomen, om te bepalen of iemand gameverslaafd is. Denk aan een verhoogde tolerantie (een uurtje gamen bevredigt niet meer), toenemende problemen op school of werk, of sterke ontwenningsverschijnselen als er abrupt gestopt wordt met gamen. Ook bijvoorbeeld het meten van het aantal uren dat iemand gamet is gebruikt als meetinstrument. Hoewel er voor al deze punten wat te zeggen valt, geeft het geen voldoende onderbouwing voor een diagnose.
De bedoeling is daarom dat er later dit jaar een lijst uitkomt met een tiental criteria die van toepassing zijn op gameverslaving, ontwikkeld door wetenschappers gespecialiseerd in gameverslaving. Dat zijn de volgende criteria (in het Engels): Preoccupation, withdrawal symptoms, tolerance, relapse, problems, loss of interest, escapism, lies and deceit, conflict en persistence. Een arts kan dan vervolgens op basis van de lijst vaststellen of iemand gameverslaafd is.
Een onderzoeker in de sociale wetenschap (of, zoals in mijn geval, als student) kan de lijst gebruiken om bijvoorbeeld na te gaan hoe omvangrijk een probleem als gameverslaving is, en wat voor psychische problemen er mee samenhangen.
En dat brengt mij bij het onderzoek dat ik samen met een groep medestudenten uitgevoerd heb. Iets meer dan 450 mensen (68% mannen) hebben een enquête ingevuld, met ongeveer 100 vragen. 30 van die vragen gingen over gameverslaving, en elk criterium werd door 3 vragen vertegenwoordigd in de enquête. Verschillende leden van het FOK!forum hebben deelgenomen.
Resultaten
Dan nu, de resultaten! Van de ondervraagden scoorde ongeveer 5% hoog genoeg op de 10 criteria om als gameverslaafd aangemerkt te kunnen worden. Gemiddeld spelen deze ‘verslaafden’ met 21 uur per week twee keer zo lang games als de niet-verslaafde gamers. De topscore werd gehaald door een jongeman die aangaf 71 uur per week te gamen. Kwa gemiddelde leeftijd scoorden de verslaafden met 23 jaar ietsje lager dan de niet-verslaafden (24 jaar gemiddeld).
Op basis van voorgaande onderzoeken naar diverse verslavingen, is de verwachting dat de verslaafden zich gemiddeld vaker eenzaam voelen, vaker agressief zijn, sociaal minder competent zijn, minder zelfvertrouwen hebben en minder tevreden zijn met hun leven. We kunnen dit op twee manieren meten. Zo kunnen we de 5% verslaafden vergelijken met de niet verslaafden. Hier komen echter geen significante verschillen naar voren, behalve waar het agressiviteit aan gaat: verslaafden zijn gemiddeld agressiever.
Een andere manier om dit te meten is om niet een afbreekpunt te kiezen, maar de 10 criteria als een schaal te gebruiken. Je kunt dan onderzoeken of de mensen die hoog scoren op de gameverslavingschaal bijvoorbeeld ook hoog scoren kwa agressie, eenzaamheid, etc.
De resultaten die je vindt met deze methode zijn een stuk interessanter. De respondenten die hoger scoren op de gameverslavingschaal, zijn vaker eenzaam, agressiever, minder sociaal competent, hebben minder zelfvertrouwen en zijn minder tevreden met hun leven. Kijken we vervolgens naar het aantal uren dat iemand per week gamet, dan vinden we geen significante relatie met één van deze punten. De verwachting is dus niet dat je door meer te gamen een eenzame, incompetente, ontevreden agressieveling zonder zelfvertrouwen wordt. Dat lukt zonder te gamen ook prima.
Tof is ook dat er geen relatie is gevonden tussen gamen, meer uren gamen, verslaafd zijn aan games, en sporten. Gemiddeld werd dit iets minder dan 4 uur per week gedaan.
Wat betreft mentale stoornissen, scoren de verslaafden hoger op ADD/ADHD, maar is er geen verschil in relatie tot autisme. Ook is er geen relatie gevonden tussen soft- of harddrugs gebruik, en gamen.
Conclusie
De belangrijkste conclusie die hier wat mij betreft uit getrokken kan worden, is dat gameverslaving een relatief klein fenomeen is, ondanks de vele uren die gamers aan hun hobby besteden. De bedoeling is dat het onderzoek naar gameverslaving bij gaat dragen aan het begrijpen van het fenomeen, en inzichtelijk maakt wat de omvang van het probleem is. Samen met de verbeterde diagnostische criteria kan de verslavingszorg aangepast worden, om zo de probleemgevallen beter te kunnen identificeren en te behandelen. Voor zover gamen nu nog het stigma draagt een inherent verslavende bezigheid te zijn, is daar ook in dit onderzoek geen enkele aanwijzing voor gevonden.
Wonderwel duikt bijna altijd, in ieder onderzoek over gameverslaving, de relatie tussen gamen en agressiviteit op. De massamedia zoomen hier vaak op in, om de vermeende relatie tussen gewelddadig gedrag en gamen te onderbouwen. We kennen het uit Amerika, maar inmiddels helaas ook uit Nederland: iedere moorddadige gek blijkt achteraf een voorkeur te hebben voor gewelddadige games. Wat men alleen altijd vergeet, is dat een relatie niet automatisch causaliteit impliceert. Het is even plausibel dat agressieve mensen graag gewelddadige games spelen.
Tot slot nog dit. Gamen is mijn hobby, en ik doe het graag. Ondanks het vele aandringen van mijn moeder heb ik nooit een moment gedacht verslaafd te zijn. Maar ergens begrijp ik haar wel. In haar ogen verspilde ik mijn tijd met gamen, een nutteloze tijdsbesteding waar je niets van terug ziet. Een beetje zoals mijn oma zich waarschijnlijk ooit kapot heeft geërgerd aan mijn moeder, als ze weer eens een middag verkwanselde met haar muziek. Het is hopelijk een kwestie van tijd voordat men net zo over games denkt, als over muziek.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
Gamen was toen een "gezonde" (in tegenstelling met alcohol of drugs) manier voor afleiding en daarmee hield ik mijn sanity.
Het heeft min of meer mijn leven gered.
Langzaam heb ik met gamen, hulp van vrienden en familie al mijn depressies kunnen verwerken en 't gaat nu uitstekend met me
Tegenwoordig ben ik niet meer verslaafd eraan, ben van zwaar hardcore naar casual gamer gegaan.
Of zijn die mensen dan niet verslaafd? Of vinden ze gewoon iets leuk.
En ja blijkbaar zit ik nog in de ontkennende fase :p
Je hebt ook mensen met een lees verslaving, film verslaving noem maar op.
Daarnaast is het een bezigheid die "niet afgemaakt" is als je voortijdig stopt. Dus je hebt niet de kans om te voelen dat je iets bereikt of "af" hebt.
Stel je een situatie voor waarbij je iets aan het doen bent om iets te bereiken, maar tijdens die bezigheid wordt er van je verwacht dat je stopt en later (indien mogelijk) verder kan, of het later opnieuw moet doen. Ik kan me niet voorstellen dat dat in andere soortgelijke situaties fijn is. Mensen hebben dan meestal de neiging om te zeggen: "ik maak dit even af". Wat best lastig kan zijn als "even" een paar uur kan zijn. En vooral kinderen of mensen die veel waarde hechten aan hun spelletje (meestal vanwege een bepaalde geinvesteerde tijd en moeite, of de aanwezigheid van een bepaalde groep die iets van je verwacht en waar je lol mee hebt) kunnen dan irrationeel en emotioneel worden.
Dus ja, ik denk dat je aan alles verslaafd kan worden zolang je er een goed gevoel van kan krijgen. Het ligt aan het inzicht van de mensen in hun gedrag hoe mensen daarmee omgaan. Van jonge kinderen kan je dit inzicht minder verwachten, maar als je als ouder ziet dat je kind hier moeite mee heeft is het noodzaak dat je hier wat tijd aan besteed. Obsessief en aggressief gedrag is gewoon niet fijn en je kan het kind weldegelijk met een gedegen opvoeding om laten gaan met dergelijke dingen, en dat je als ouder overwicht kan tonen bij de opvoeding.
[ Bericht gewijzigd door B-FliP op maandag 4 februari 2013 @ 10:37 ]
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
Je maakt een aantal goede punten, wat mij betreft. Ten eerste, de diagnose voor een gameverslaving zal uiteindelijk altijd van een arts af moeten komen. Een vragenlijst schiet eigenlijk altijd tekort. Het idee is dan ook meer om de omvang en de symptonen die bij gameverslaving horen in kaart te brengen.
Ten tweede, het is niet te zeggen de depressie zorgt voor verslaving, of verslaafden depressief raken door hun gedrag. Alleen, ongeveer al het eerdere onderzoek dat naar verslaving is gedaan heeft deze relatie gevonden. Dus stel dat in dit onderzoek ik die relatie niet zou aantreffen, dan kan het er op wijzen dat de 10-punts schaal gewoon niet klopt.
@ B-flip.
Ja, er komt bij het vaststellen van verslaving nog wel het één en ander kijken. De vragenlijst was puur gerelateerd aan gameverslaving, maar de diverse criteria die erin verwerkt zijn, zie je ook in andere vormen terug bij drug- of gokverslaving. Ook bij dat soort verslavingen zie je pas dat iemand er wat aan gaat doen als er problemen ontstaan (emotionele, of met de omgeving). Er zaten in de vragenlijst overigens ook nog wat vragen over ouderlijk toezicht die ik vergeten was in het stukje te verwerken. Ik heb net even wat geklooid, en de resultaten zijn raar. Ouderlijk toezicht heeft een positieve relatie met game verslaving. Dat betekent dat ofwel ouderlijk toezicht gameverslaving bevorderd, of gameverslaafden meer toezicht hebben.
@K-lep
Het aantal uren dat iemand per week gamed is berekend door het aantal uren dat iemand aangeeft gemiddeld per dag te gamen, te vermenigvuldigen met het aantal dagen per week dat iemand gemiddeld gamed. Het gaat dus alleen om gamen, niet om tijd die iemand achter een PC zit.
Die laatste zin is... meh. Ik vind eerste en laatste zinnen meestal het meest vervelende om te schrijven. De bedoeling was dat het op het eind de claim van mijn moeder over verslaving afgerond zou worden met een pakkende slotzin. Geschoten, en gemist.
Zoals ik in een eerdere post al heb gemeld is dat lichaams eigen stoffen aangemaakt en losgelaten worden waaraan mensen verslaafd kunnen worden. Dit soort stoffen worden ook aangemaakt als je sport en als je gevaarlijke dingen doet zoals skateboarden en bergbeklimmen, kitesurfen etc. De kick van adrenaline (spanning/stress) , en dopamine (iets bereiken, motivatie), kan verslavend werken. Zeker als je dit in mindere mate IRL beleeft. Is het daarom slecht? Is het noodzaak dat je je kicks uit andere dingen krijgt? Ik vind persoonlijk van niet. Het is pas een probleem als je je verantwoordelijkheden gaat verzaken en het voor je echte leven een probleem oplevert. Het is niet zo dat mensen die ineens stoppen met gamen een ander persoon worden tenzij het al een tijdelijke fase was.
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
[ Bericht gewijzigd door speknek op maandag 4 februari 2013 @ 12:18 ]
Verder heb ik continu het idee dat mensen bij het uitdiepen van iets als 'games-verlaving' de oorzaak buiten zichzelf proberen te zoeken, ze proberen de games zelf (de verleiding) de schuld in de schoenen te schuiven. En dan heb ik het dus naast de gamers ook over de ouders/opvoeders die niet weten hoe ze ermee om kunnen gaan en ontkennen dat zij er invloed in kunnen hebben. Daarnaast ziet de professionele wereld er een markt in qua behandeling.
[ Bericht gewijzigd door B-FliP op maandag 4 februari 2013 @ 12:02 ]
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
Ik heb vanaf mijn vierde gegamed en volgens mij zat ik rond mn 15de ook wel minimaal 5 uur per dag achter de computer te gamen.
Nu ben ik 26 en game ik denk ik zo'n 3 uur in de week
Beetje combinatie van: "Alle gameplay mechaniek wel gezien en alles is 1 pot nat"
Op een paar pareltjes na zoals Dark Souls is er nog weinig wat mij boeien kan.
Gezien de diversiteit in game-aspecten.
Denk bijvoorbeeld aan MMORPGs waar sociaal contact een belangrijke factor is. Ik denk serieus dat bij deze spellen het sociale aspect binnen het spel en de rangorde mbt. andere gamers een belangrijkere factor in de verslaving is dan het daadwerkelijk spelen van een computerspel.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken