De E3 is dood, wat nu?

Werd de E3 2006 nog door ESA president Doug Lowenstein aangekondigd als �de beste plek op aarde om zaken te doen in de entertainment industrie�, een paar maanden na de beurs verraste deze zelfde man ons met de aankondiging dat het uit was met de pret. De E3 was niet meer. Na de schokgolf die deze aankondiging teweegbracht werd het bericht al snel genuanceerd. De E3 zou wel doorgaan, maar vanaf volgend jaar in een andere vorm: kleiner van omvang en intiemer. De aanzet voor het verdwijnen van de E3 is volgens de geruchten aangegeven door de grote spelers in de game-industrie en dan met name Sega, Electronic Arts en Sony. De belangrijkste reden waren de kosten van het evenement.

Een plek op de E3 is gruwelijk duur, zeker voor de grote uitgevers die veel titels hebben om te promoten. Naast de torenhoge huurprijs die LACC vraagt moet er ook nog een opvallende stand worden neergezet. Zo heeft Electronic Arts tijdens de afgelopen E3 naar verluid $20 miljoen uitgegeven aan hun stand, waarbij vooral het 360 graden videoscherm aardig in de papieren liep. Hierbij komen nog de kosten van personeel, logistiek en reclame (Los Angeles is rondom de E3 volgeplakt met posters van aankomende games). Ook is het fêteren van belangrijke gasten, klanten en journalisten ook niet goedkoop. Hiervoor worden veelal exclusieve locaties in de stad afgehuurd. Een klein voorbeeld: tijdens de afgelopen E3 huurde Sony Europe een van de meest exclusieve restaurants van Beverly Hills af om de Benelux pers te trakteren op een diner. Tenslotte was er nog een andere belangrijke kostenpost. Ontwikkelstudio waren steeds meer tijd kwijt aan het ontwikkelen van speelbare demo�s voor de beurs, en belangrijke figuren binnen het ontwikkelteam werden steeds meer als PR middel ingezet in plaats van te doen waar ze goed in zijn: games maken. Dit geld wordt natuurlijk niet uitgegeven omdat bedrijven als Sony en EA van die fijne vrijgevige instellingen zijn, maar het wordt gezien als nodige investeringen om hun nieuwe console of games te promoten. En hier zat hem nu het probleem. Men kon niet aantonen dat alle investeringen die met de E3 gemoeid waren daadwerkelijk terug verdiend werden door extra gamesverkopen. En wanneer return-on-investments niet boekhoudkundig aan te tonen zijn worden financiële analisten niet blij. Wat weer tot gevolg heeft dat de aandeelhouders ook niet blij zijn zodat deze het management ter verantwoording roepen.



<\/center>


Naast dit kostenaspect was er nog een belangrijke reden voor het verdwijnen van de E3 in zijn huidige vorm. Met de komst van next-gen consoles is het ontwikkelen van games duurder geworden en de ontwikkeltijd een stuk langer. Om een game tot een succes te maken, en dus om geld te verdienen, is het belangrijk om in een zo vroeg mogelijk stadium hun game onder de aandacht te brengen en hype te creëren. Het promoten van een toptitel is tegenwoordig een hele onderneming. Marketingbudgetten zijn enorm gestegen en er worden hele strategieën en campagnes gepland om een titel te launchen. Door de hoge kosten kunnen uitgevers het zich gewoon niet meer veroorloven om een titel te laten floppen, en ze willen alle aspecten van de marketing dan ook in de hand houden. En helaas past een massaal evenement als de E3 niet binnen deze strategie. Deze beurs is eenvoudigweg niet geschikt om games reeds in een vroeg stadium te tonen aangezien dit gelijkstaat aan je game (en alle features) kenbaar maken aan het grote publiek en de concurrentie. Ontwikkelaars en uitgevers geven er de voorkeur aan om nieuwe titels gedoseerd (dus stukje bij beetje) aan een selecte groep journalisten te tonen. Mensen die ze als betrouwbaar beschouwen en beseffen dat titels er in een vroeg stadium niet altijd even mooi uitzien en buggerig zijn. Tenslotte kunnen gamebladen en tijdschriften lekker gemaakt worden met de belofte van exclusieve content of kunnen ze bedreigd worden met vervelende gevolgen als ze hun mond vroegtijdig voorbij praten over bepaalde features. Bedrijven willen de exposure van een titel zelf in de hand houden. Dit om te voorkomen dat de concurrentie ervandoor gaat met innovatieve features of een amateur-journalist nu al op zijn blog post dat de game er �shit� uitziet en �bagger� speelt. Deze trend was op de laatste E3 al duidelijk zichtbaar. Titels die aan het grote publiek getoond werden waren nagenoeg af of in een ver ontwikkeld stadium. Belangrijke toekomstige games als bijvoorbeeld Assassin�s Creed, Command & Conquer 3, Spore en God of War 2 werden in een besloten ruimte alleen op uitnodiging getoond, waarbij meerdere keren benadrukt werd dat hetgene getoond werd niet representatief was voor het uiteindelijke product.



<\/center>


Verder waren er nog een aantal redenen waarom de E3 in de huidige vorm niet meer voldeed, redenen die al langer sluimerden maar nu aan de oppervlakte kwamen. De E3 beurs toonde eigenlijk het beste en het slechtste van de game-industrie aan de wereld. Aan de ene kant werden nieuwe innovatieve producten getoond. En aan de andere kanten probeerde sommige uitgevers hun games te promoten door zo overdreven, luid en smakeloos mogelijk de aandacht te trekken, met als dieptepunt de Booth Babes die een ordinaire attractie op zich geworden waren. En voor een industrie die zichzelf graag als volwassen wil presenteren en geaccepteerd en gerespecteerd wil worden door de main stream media was de E3 niet het meest handige medium om zichzelf te presenteren. Ook was de E3 langzaam overbodig aan het worden, zo hebben Microsoft en EA allemaal eigen jaarlijkse evenementen voor de pers, en organiseren Sony en Nintendo eigen evenementen als ze iets belangrijks willen laten zien. Tenslotte was de organisatie van de E3 inmiddels net zoveel tijd kwijt met het buiten houden van ongewenste gasten als met het promoten van de beurs. Ook al was de E3 namelijk niet bedoeld voor het reguliere publiek, het was toch de droom van elke gamer om ooit deze beurs te bezoeken. En meestal lukte dit met genoeg doorzettingsvermogen wel, al was het maar door een blog of kleine website te maken.



<\/center>

Maar zoals gezegd, de E3 is niet dood maar gaat in een andere vorm verder. En naast de E3 zijn er nog andere grote gameshows die nu de kans krijgen om de leegte die door de E3 wordt achtergelaten op te vullen en zichzelf te presenteren.