Discussie: geweld in games

Het was met de release in 1992 van de beat \'em-up Mortal Kombat dat de discussie over geweld in games ruw aangezwengeld werd. Met speciale finishing moves kon de speler aan het einde van een gevecht onder meer de tegenstander onthoofden of diens hart uittrekken. De media waren in rep en roer.


Mortal Kombat, deel één

Onder druk van voornamelijk ouderorganisaties is de industrie vanaf dat moment gaan werken aan een vrijwillig ratingsysteem voor games. De zorg van veel ouders was namelijk dat gamen naast het feit dat het wetenschappelijk bewezen positieve effecten heeft (onder andere verbeterde hand-oogcoördinatie en meer ruimtelijk inzicht), ook negatieve effecten heeft. De vraag die je kunt stellen is of het spelen van gewelddadige games bijvoorbeeld de empathie aantast van kinderen die nog in ontwikkeling zijn, waardoor de drempel tot het plegen van geweld lager ligt. Of ligt het allemaal veel simpeler en is de relativerende invloed van de ouders bepalend? En over ouders gesproken: wat is hun exacte rol in deze? Is het juist dat de overheid zich in de domein van de ouders begeeft door zaken op voorhand te verbieden of dient de overheid in dit soort gevallen teruggetrokken of juist nóg actiever te zijn? Genoeg dingen om over te lullen dus.


Mortal Kombat: Deception - ouderwets bloederig

En wat zit er voor jullie in? Simpel: discussieer mee en maak kans op Mortal Kombat: Deception voor de PS2 of één van de vele Mortal Kombat goodies! De winnende reacties zullen geselecteerd worden op originaliteit, discussievaardigheid en als het tegenvalt met een dobbelsteen . De discussie sluit vrijdagavond om 00:00 uur.