Interview: "de Urbz: Sims In The City"

Wat is/was uw rol in het ontwikkelen van de game?
Ik ben de “lead designer”. Ik hou me vooral bezig met de basisconcepten van de game, zoals het beslissen of je een baan kunt hebben in de game, hoe dat dan werkt, of er een uitgebreid social system in de game komt, van dat soort dingen. Natuurlijk zijn er ook nog andere designers bij betrokken, zo is er iemand betrokken bij het ontwikkelen van relatiesystemen; maar de lead designer houdt zich vooral bezig met de ‘structuur’ van de gehele game, ik zorg ervoor dat er uiteindelijk een game uitkomt die \'af\' is.

Kunt u uitleggen wat voor soort game het is?
De Urbz is een sociale satire die plaatsvindt in de stad; de game parodieert allerlei hedendaagse subculturen van de moderne stad. Je kunt nog steeds de wereld aanpassen, zoals het onderhouden van je huis en je karakter, maar in principe is het de bedoeling van het spel dat je je reputatie/ beroemdheid verbetert zodat je nieuwe gebieden en features vrijspeelt.

Wat is het doel in de game?
Er zijn eigenlijk twee doelen; het eigenlijke (verhaal)doel is het verslaan van de slechteriken die verschillende mensen lastig vallen. Dit kun je doen door het bereiken van objectives. Daarnaast kun je je eigen doelen nog stellen, zoals het creëren van het perfecte huis, of de perfecte zone.

Is de game nog wel leuk om te spelen nadat je alle doelen bereikt hebt?
Ik hoop het, ik denk zelfs dat het leuker wordt. Door je doelen te bereiken unlock je nieuwe features, leer je nieuwe sociale vaardigheden, kun je naar andere winkels, enz. Als je alle doelen bereikt hebt kun je de hele stad verkennen, en dat is ook leuk om te doen.

Is het mogelijk om het zo te verpesten in de game dat je niet meer verder kunt?
Nee, uiteindelijk kom je toch wel weer verder. Je kunt het jezelf heel moeilijk maken, maar je kunt altijd het einde bereiken. Wat ik vergat te vertellen is dat je ook kunt winnen door de badguy te zijn. Je kunt een positieve reputatie opbouwen door vriendelijk te zijn en mensen te helpen, maar je kunt ook een negatieve reputatie opbouwen door mensen in elkaar te slaan en ze bang te maken.

Hoe kun je dan nog winnen dan?
Nou, als jij vindt dat alle features unlocken winnen is, dan kun je dit nog steeds doen door een negatieve reputatie op te bouwen, je zult alleen niet zo snel uitgenodigd worden op feestjes. Als je de beste reputatie hebt, dan kun je naar alle feestjes, gebieden en heb je alle appartementen ter beschikking. Dan krijg je in ieder geval het eindfilmpje te zien. Er zijn drie slechterikken in de game en negen districten. Je komt iedere slechterik dus drie keer tegen. Als je ze allemaal hebt verslagen dan krijg je het penthouse-appartement en is het eindfilmpje te zien.

Hoe versla je zo’n slechterik dan?
Door ze voor schut te zetten in het openbaar. Ze zijn allemaal bang voor een bepaalde actie in het openbaar, dus als je de goede actie doet op de goede plaats dan is hij verslagen. Je kunt bijvoorbeeld op een gegeven moment naar een feestje in een district, en daar kun je een item scoren dat je helpt om een soort van superaktie te leren, die dan weer van pas komt bij het verslaan van de slechterik. Zo krijg je bijvoorbeeld breathspray voor een superkus, waarmee je een slechterik kunt verslaan die bang is om in het openbaar gekust te worden.