Dolmen

Je moet het durven: net na Elden Ring een Souls-like game uitbrengen. Massive Work Studio en Prime Matter durven het aan met Dolmen, maar is dat ook terecht?

Dolmen speelt zich af in de ruimte. Universums smelten samen, alles staat op het spel, kortom, jij als speler bent weer de laatste hoop in bange dagen. Je ziet eruit als een soort Master Chief, maar dan een stuk magerder en je mag je robotpakje wat kleurtjes geven en een naam kiezen. Ook zijn er wat klassen om je op weg te helpen, maar je kunt ook als level 1 newbie beginnen en zelf je speelstijl bedenken. Niet heel van customization, maar wat maakt het uit, als je maar lol hebt.

En daar gaat het vooral mis. Souls-like games moeten moeilijk zijn, dat verwacht men juist, maar wat is Dolmen een frustrerend moeilijk spel. Als dat dan komt omdat je zelf te gretig of te onoplettend bent, dan leer je daarvan en word je beter. Maar ik krijg niet het gevoel dat ik leer van goedkope one-shots van een spin die van ver zuur naar me spuugt, of vijanden die uit het niets achter je staan en lekker op je inbeuken. Ik heb het hier niet over boss fights, maar ‘simpele’ vijanden die je in de gebieden van Dolmen tegen komt.

Dolmen (Foto: Prime Matter)

Je hebt een light en heavy attack, je kunt blocken en parryen en, wel interessant, je hebt een gun. Dit heeft al snel verschillende soorten effecten zoals ijskracht, en het is zaak om te leren welke zwakke plek je van een vijand kunt uitbuiten. Deze gun maakt gebruik van energie, dezelfde resource waarmee je healed. Wel raar: als je schiet dan loopt de energie wel weer langzaam vol, maar gebruik je die om te healen dan is die permanent weg. Als de energiemeter leeg is kun je deze nog een paar keer aanvullen door een bepaald item te gebruiken. Is dat item op, dan moet je toch echt naar een beacon om alles weer aan te vullen, maar ook de vijanden verschijnen dan allemaal weer.

Ietsje later kun je ook je wapens gaan customizen, zodat ze extra effecten krijgen en sterker worden. Deze customization is hard nodig en zo is alles wat je oppakt ook handig. Dit betekent wel dat je moet grinden. En dan bedoel ik heel veel grinden om jezelf en je gear up te graden. Het hoort erbij, maar het is wel meer dan bij andere Souls-like games. Vanaf het begin merk je al dat echt alles wat beweegt heel erg dodelijk is. Ik wil best werken voor mijn overwinningen, maar als ik een van de eerste vijanden niet met een volle staminabar kan verslaan maar even moet terugtrekken om weer op adem te komen dan is er wat anders aan de hand. Dolmen heeft een pacingprobleem: je moet echt gaan grinden als een malle om te levelen en het idee te krijgen dat je de situatie aan kan.

Dolmen (Foto: Prime Matter)

Omdat je energie alleen maar regenereert als je schiet is het eigenlijk dom om nog melee te proberen. Er zijn veel vijanden en op afstand schieten en wachten tot je energie weer op peil is, is veel veiliger. De meeste vijanden hebben belachelijk veel hits nodig ook, terwijl ze ook echt hard terugslaan. Als jij ze slaat is er geen knockback van een vijand, en je krijgt ook geen i-frames waardoor je een moment even niet geraakt kan worden. Dus als melee ben je echt in het nadeel, je moet wel erg tanky zijn om die klappen te blijven incasseren. De balans is daar erg zoek.

Er zit dan ook niets anders op dan te schieten, wachten tot je gun oplaadt en weer verder te gaan met schieten. Natuurlijk, loopt er een wezen rond dan mag je eens je zwaard pakken. Zo kom je wel voorbij het voetvolk maar dan zijn er de boss fights nog. De eerste boss is al *****. Deze gooit wat vuur over de grond heen. Als de boss je tijdens het gevecht in zo’n gebied kan gooien heb je al een probleem, want je blijft damage krijgen en bent waarschijnlijk al dood als je opkrabbelt. En dan heb ik het nog niet over de onzichtbare muren waardoor ik soms alleen maar in het vuur kon staan. Enorm frustrerend.

Elke boss heeft ook nog eens een paar one-hit kills in zijn move-set, die moeilijk in te schatten zijn. De game heeft al een probleem met de hitboxes, maar soms word ik geraakt terwijl ik zoiets heb van, ‘hoe dan’? Ik leer ook niets van het feit dat een boss me aanvalt met een AOE dat me in een keer doodt. Ja, sta er vooral heel ver vanaf, maar met slecht leesbare acties en soms knullige hitboxes is dat niet echt te doen.

Dolmen is een Souls-like en dus moeilijk, maar om de verkeerde redenen. Souls-games is leren van je eigen fouten. Bij Dolmen moeten de makers nog leren van hun fouten, misschien dat er flink aan de balans wordt gesleuteld door middel van patches. Maar voor mensen die na Elden Ring weer uitgedaagd willen worden: Dolmen is het op dit moment niet. De game kost echter 40 euro, maar als je wil gokken op balansfixes, je bent gewaarschuwd.

Gespeeld op Xbox Series x, ook verkrijgbaar voor Xbox One, pc, PlayStation 5 en Playstation 4.