Artemis Fowl
Toen de coronacrisis losbrak hebben filmdistributeurs in allerijl hun agenda's aangepast: grote films als No Time To Die en Wonder Woman werden doorgeschoven naar later in het jaar, de nieuwe Fast & Furious en Ghostbusters-films gingen zelfs naar volgend jaar. Andere films zijn beschikbaar gemaakt op huurplatforms, waardoor je bijvoorbeeld Bloodshot of The Invisible Man voor een hogere prijs dan normaal kon huren bij Apple of Pathé Thuis.
Disney heeft zelf gekozen voor een wisselende aanpak; Black Widow schoof van april naar november, Mulan van maart naar juli. Maar Artemis Fowl, dat gepland stond voor eind mei, werd niet verder doorgeschoven. Die film, bedoeld voor de bioscoop, krijgt vandaag een release op Disney+. En dat is misschien maar goed ook, want deze op jongere kijkers gerichte film is misschien prettiger om gewoon lui op de bank te kijken dan om helemaal voor naar de bioscoop te moeten gaan. De film is niet heel goed, en als er nog meer promotiebudget tegenaan was gesmeten was de film misschien wel geflopt. Als verrijking van het streamingaanbod werkt het echter prima.
Artemis Fowl is een creatie van de Ierse schrijver Eoin Colfer, die acht jeugd-fantasieboeken schreef over de 12-jarige meestercrimineel. In zijn wereld bevindt zich onder ons aardse bestaan een ondergrondse wereld waar magische figuren, zoals feeën, dwergen en centaurs, in technisch geavanceerde steden leven.
Wanneer de vader van Artemis Fowl (Colin Farrell) gevangen wordt genomen door een mysterieus figuur, die claimt iets te maken te hebben met de magische feeënwereld, ontstaat een strijd om de Aculos, een MacGuffin als geen andere, het "meest waardevolle object in de feeënwereld", waarmee iedereen denkt hun eigen problemen te kunnen oplossen. Het leidt Artemis (een debuutrol voor Ferdia Shaw, kleinzoon van Jaws' Robert Shaw) ertoe zelf de leiding te nemen over het huishouden en de confrontatie aan te gaan met de feeënpolitie, geleid door Judy Dench, die op hun beurt denkt dat Fowl de Aculos van hun gestolen heeft.
Er is nogal veel te doen over wie het ding heeft en de belangrijkheid van het object wordt meer dan eens in dialogen benadrukt, waardoor al gauw de indruk ontstaat dat de Aculos vooral belangrijk is voor de plot van de film en verder weinig anders. Het verhaal heeft vooral veel aanloop nodig; in het eerste halfuur wordt er veel tijd besteed aan via dagboeken en herinneringen toelichten hoe de wereld in elkaar steekt, wat al snel kan gaan vervelen.
Ook in de rest van de ruim anderhalf uur is niet alles even interessant; er wordt een poging gedaan een indruk te geven van de grote ondergrondse wereld en de figuren die daar leven, maar het rondje door een ondergrondste stad voelt meer aan als routine dan als iets dat daadwerkelijk jonge kijkers moet veranderen in fans van deze wereld. En toch wekt de film wel de indruk een mix te willen zijn tussen high fantasy en jeugddetective; Artemis Fowl is zogenaamd een meestercrimineel, maar in zijn eerste film, die duidelijk oogt op vervolgfilms, wordt hij vooral geportretteerd als jonge held. Zijn positie als antiheld is er eentje die vermoedelijk moet worden uitgewerkt in de volgende films, als die er komen.
Het is te hopen dat er in die films meer aandacht wordt gegeven aan het uitdiepen van, naast het verhaal, ook de personages. Sommige rollen zijn niet zo leuk als ze hadden kunnen zijn (Josh Gad als 'grote dwerg' is leuk, maar mist toch een beetje de Olaf-factor) en andere personages verdwijnen gewoon even uit beeld als er geen plek voor ze is in het verhaal. Verder zijn er voldoende visual effects om een indruk te geven van de omvang van de magische krachten in de wereld, maar het lijkt vooral te proberen te verbloemen hoe weinig boeiend de rest is. Regisseur Kenneth Branagh (Thor, Cinderella) probeert er vervolgens met mooie actieshots nog wat leuks van te maken, maar het helpt eigenlijk niet echt.
Artemis Fowl, de film, lijkt niet echt te weten wat Artemis Fowl, de hoofdfiguur, nu precies voor omgeving nodig heeft; een heldhaftig jeugdverhaal of een episch crimineel meesterwerk. Het is te hopen dat als een vervolgfilm groen licht krijgt, er beter over wordt nagedacht.