FIFA 20

De Eredivisie is weer begonnen, de herfst doet zijn intrede, en dat kan maar één ding betekenen: er komt weer een nieuw deel van FIFA uit. Ondanks dat het FIFA 20 heet, is het toch alweer de 27ste keer dat er een FIFA deel in de schappen ligt. De grootste vernieuwing werd door het PR bureau van EA goed op de kaart gezet: Sierd de Vos levert dit jaar het commentaar aan de hand van TripAdvisor.

De weken voor de release van FIFA 20 werd er al groots uitgepakt dat Sierd de Vos samen met Jeroen Grueter het voetbalcommentaar mag leveren tijdens de wedstrijden. Nu kun je alles van Nederlands commentaar en van Sierd vinden, maar het zorgt wel wat leven in de brouwerij. Sierd lijkt er plezier in te hebben gehad, want er zit zoveel passie in zijn stem. Vooral als je met Spaanse clubs speelt, straalt de passie ervan af. Normaliter ben ik niet zo van het Nederlands commentaar. Het is zo saai, zo procesmatig. Maar Sierd heeft er wel voor gezorgd dat ik tenminste 5 wedstrijden in het Nederlands heb aangehoord. Gelukkig is het Engelse commentaar niet aangepast.

Een ander grote vernieuwing is dat Hunter een schop onder zijn kont heeft gekregen met zijn verhaal en dat deze heeft plaatsgemaakt voor een geheel nieuwe modus, namelijk Volta. Volta is het "realistische" broertje van FIFA Street. In deze gloednieuwe modus speel je namelijk straatvoetbal.  Het veld, doeltjes en teams zijn wat kleiner gemaakt zodat het lijkt alsof je het morgen op het Museumplein kan doen. Of bovenop een wolkenkrabber in Tokio. Het mist alleen de charme van FIFA Street, want dat ging gewoon geheel over de top. Een uitgebreid verslag van Volta kun je hier lezen.

Volta is keeping it real, net zoals op de straat. Het verhaal, en daarmee het singpleplayer gedeelte van FIFA 20, gaat over een team dat zich weer omhoog moet werken naar de top. Gooi daar een mooi Urban sausje overheen, combineer het met woorden waar ik als 30-plusser te oud voor ben, en je hebt een game die de jongeren moet aanspreken. Maar toch trok het mij. Ik denk juist vanwege het feit dat het tempo een stuk hoger ligt, en daardoor de spanningsboog een stuk strakker staat.

De gameplay heeft ook een boost gekregen. Zo lijkt de bal wat realistischer over het veld heen te gaan. Je ziet de bal stuiteren over polletjes en curveballen lijken ervoor te zorgen dat de bal meer draait. Doordat de snelheid naar beneden is geschroefd kun je wat tactischer voetballen. Het nemen van vrije trappen is veranderd, je kunt nu namelijk meer effect toevoegen, waardoor je eindelijk mooie krullen in het doel kunt maken. Je kunt nu ook zijwaarts dribbelen, waardoor je als aanvaller wat makkelijker je tegenstander kunt passeren.

Gelukkig is de AI van je computergestuurde teamleden ook aangepast, maar verwacht er niet teveel van. Ze verdedigen wat slimmer, bijvoorbeeld door in plaats van blind naar een speler toe te rennen, kijken ze waar de bal mogelijk naartoe gespeeld kan worden en gaan ze ervoor staan. Maar verwacht nu geen zelfdenkend vermogen, ze doen geen reet als je er geen opdracht voor geeft.

Ik denk dat veel spelers die FIFA 19 hebben gespeeld hebben zo weglopen met FIFA 20 en zich meer focussen op FIFA Ultimate Team. Dit is de modus waarbij je met echt geld kaartjes kunt kopen waar spelers op staan. Deze kun je daarna toevoegen aan je eigen team. Uiteindelijk is het doel om zo je eigen favoriete team te maken. Deze modus is licht aangepakt. Je hebt nu Season Objectives. Dit zijn lange termijn doelstellingen, naast de wekelijkse doelen waarmee je punten kon verdienen.

FIFA 20 is typisch zo'n spel waarvan de trouwe spelers de game op de dag van de release toch wel kopen, al is het alleen maar omdat de populaire FUT dan opnieuw begint. De nieuwe Volta modus is leuk, maar geen reden om de volledige prijs te betalen. Daar kan geen commentaar van Sierd en Jeroen tegenop.