Tekken 7

2. Grafisch, Rage en Vechters

Tekken 7 - Effecten

Grafisch
Veel vechters hebben een realistischer uiterlijk gekregen en de meesten zien er gewoon stukken beter uit. Ook zijn er vette grafische effecten bij klappen. Deze kun je ook aanpassen met customization en dus fight money. Maar deze effecten maken Tekken 7 ook zwaarder om te draaien. Tekken 7 haalt te allen tijde 60 fps, maar betaalt daar wel een prijs voor. PS4 draait niet op 900p maar 1536 x 864 en wordt naar boven geschaald voor mensen met een full HD monitor of tv. Dit zie je duidelijk. Helden zoals Heihachi en Kazuya zijn trouwens duidelijker uitgewerkt dan de rest. Gamers met een PlayStation 4 Pro hebben trouwens een full hd ervaring met meer grafische toeters en bellen dan de standaard PlayStation 4. Mensen met een Xbox One hebben de minste effecten op hun scherm met een resolutie van 1280 x 720, maar halen nog steeds 60 fps. Pc-gamers met een degelijke grafische kaart (GTX 970 en hoger) zijn spekkoper, maar hebben daar dan ook voor betaald. Consoles gebruiken daarnaast een dynamische grafische instelling, waardoor de beeldkwaliteit iets terugloopt bij zwaardere belasting. Wel moet ik zeggen dat de kwaliteit soms minder wordt terwijl ik net aan een nieuw gevecht begin. Wat mijn PlayStation dan op de achtergrond aan het uitvoeren is, wat deze normaal niet hoeft te doen, mag Joost weten.

De laadtijden zijn ook aan de lange kant. Digital Foundry heeft een uitgebreide vergelijking gedaan en kwam met de volgende cijfers (zie bovenstaande video vanaf 10:55): 21 seconden op een PlayStation 4 Pro, tegenover 22 seconden op een PlayStation 4. Xbox One laat je maar liefst 42 seconden wachten en een pc met Tekken 7  geïnstalleerd op een SSD doet er 15 seconden over. Na een verloren match heb je de optie om opnieuw te vechten. Dan moet alles weer volledig worden ingeladen. Raar, want alle data is eigenlijk reeds in het geheugen. 

Stemmen
De voice acting tussendoor is prima, maar soms gewoonweg slecht zoals bij Bryan en Josie. Daarbij loopt het geluid niet synchroon. Ieder personage spreekt in zijn of haar eigen taal, maar iedereen kan elkaar verstaan. In het verhaal en de gesprekjes voorafgaand een gevecht is dat erg leuk. Omdat je jouw vechters helemaal kunt aanpassen met maskers, aapjes en meer ongein, kun je soms niet aan het uiterlijk zien wie er tegenover je staat. Dankzij de taal die de tegenstander spreekt heb je toch meteen een hint. Enkele voorbeelden van de gesproken talen:

  • Nina – Engels
  • Heihachi – Japans
  • Claudio – Italiaans
  • Eddy – Braziliaans-Portugees
  • Emilie – Frans
  • Hwoarang – Koreaans
  • Leo - Duits

Tutorial
Er zit alleen een soort van tutorial in de verhaal modus, maar deze is summier. Veel wordt er niet uitgelegd. Rage Arts komen wel voorbij, maar er wordt niet gezegd dat je hiervoor maximaal 25% gezondheid mag hebben. Het gebruik van Rage Drive komt helemaal niet aan bod. De meters die zichzelf vullen onderaan het scherm blijven een mysterie. Als ik informatie over de gameplay met Google moet nazoeken, dan is dat een teken dat er iets niet goed zit.

Rage
Als je gezondheid 25% of lager is, dan krijgt je lichaam een rode gloed. Al je moves doen extra schade en je krijgt minder schade van je tegenstander. Je hebt nu de keus om een Rage Art of een Rage Drive uit te voeren. Rage Art is een bijzonder krachtige combo die een derde aan gezondheid van de andere meter afbeukt. Deze move kan geblokt worden en dan doe je dus helemaal geen schade. Je bent dan juist eventjes zonder verdediging en makkelijk te stompen schoppen door je tegenstander. Rage Drive zijn krachtige korte combo’s die minder schade doen, maar je na een blok wel de gelegenheid geven om meteen in de verdediging te gaan staan.

Rangen
Met het vechten tegen de pc kun je per vechter xp verdienen. Hiermee kun je stijgen in rang. Je begint bij tiende Kyu en kan voor zover nu bekend stijgen tot 100 Dan en daarmee de titel Tekken God Prime verdienen. Iemand met een vechter van tweede Dan is niet automatisch een n00b, maar kan gewoon eerst bezig zijn geweest andere vechters te pimpen. Veel moves zijn door alle delen heen hetzelfde gebleven, dus een veteraan kan snel een grootmeester blijken. Laat je niet verrassen door een lage rang. Daarnaast is je rang offline compleet los van je rang online.

Vechters
Veel vechters, zo niet alle, zijn al speelbaar vanaf het begin. Het is tof om weer eens personages te zien die al jaren afwezig waren, zoals Dragunov. Ik mis wel bijzondere personages zoals Dr Boskonovitch, Marduk, Gon, Anna en Mokujin. Mokujin kun je wel zien in afbeeldingen hier en daar, maar is helaas niet te kiezen als vechter. Er zijn ten minste tien beukbazen bijgekomen, zoals Katarina (sexy Braziliaanse), Lucky Chloe (Japans popsterretje in kattenpak) en Claudio (Italiaanse duiveluitdrijver).  Hun moveset bestaat voor het grootste deel uit moves die we kennen van andere vechters. Dit maakt ze makkelijk onder de knie te krijgen. Maar de combinaties van de verschillende moves maken het personage en ze zijn stuk voor stuk echt anders.