Pokkén Tournament

 

Vreemd genoeg merkte ik niets van het feit dat water meer van de levensmeter snoept van bijvoorbeeld Charizard, de vuurpokémon. De vertrouwde Pokémon-mechaniek zit er dus niet in. Wat er voor in de plaats is gekomen zijn elkaar overheersende vechttechnieken, tenminste, als je de aanval op tijd timet. Dit systeem is te vergelijken met het vechtspel Dead or Alive. Een counter wint van een speciale aanval, iemand die countert verliest van iemand die grijpt en een speciale aanval wint het weer van een greep. Een al bewezen systeem, dat niet al te lastig te snappen is, maar natuurlijk wat lastiger in de praktijk te brengen is in het heetst van de strijd.

Een andere feature tijdens het vechten zijn twee meters: de supportmeter en de superaanvalmeter. De supportmeter vult zich vanzelf. Als die meter vol is, kun je je hulpje oproepen, dat dan zijn beschreven aanval doet. Maar bijvoorbeeld Eevee geneest je weer wat, dus het hoeven niet alleen aanvallen te zijn. Ze kunnen jou ook tijdelijk sneller maken, of beter gezegd, de tegenstander wat trager. De supermeter vult zich door aan te vallen, of aangevallen te worden. Ook verschijnen er soms wat power-ups in de arena die de meter wat vullen. Als de supermeter vol is, dan heb een flinke punch in huis om de wedstrijd weer totaal om te draaien als je deze goed inzet.

Pokkén Tournament

Door wedstrijden te spelen krijg je ervaringspunten. Natuurlijk krijg je meer punten als je wint, en als je ervaringsmeter vol is, dan word je een niveau hoger. Per level dat je haalt kun je die Pokémon verbeteren op vier vlakken: aanval, verdediging, hoe snel je supportmeter zich vult of hoe snel je supermeter zich vult. Deze puntenverdeling is niet permanent, je kunt het altijd weer opnieuw verdelen als je dat wil. Het is jammer dat ze niet zoals in Pokémon de vechters nieuwe moves laten leren, maximaal vier, waardoor je moet kiezen. Dat zou de wedstrijden wat gevarieerder maken, maar helaas, we moeten het met de puntenverdeling en de support-Pokémon doen.

Het vechten voelt de eerste paar wedstrijden erg makkelijk. Maar de moeilijkheidsgraad gaat langzaam omhoog en op het lastigste toernooi heb je echt alle kennis nodig om zonder zorgen te winnen. Dan heb je ook technieken als muursprongen nodig, die je aan de randen van de arena kunt uitvoeren. Maar je voelt jezelf hierna wel klaar voor de menselijke tegenstanders. Online is alles stabiel te noemen. Nu is het nog niet heel druk, de game moet nog uitkomen, maar het is fijn om te weten dat er geen verbindingen spontaan verbroken worden door al brakke software. Het enige dat jammer is, is het moeten wachten op een nieuwe tegenstander. Duurt dat net wat te lang, dan krijg je altijd een oefenwedstrijd tegen een matige computertegenstander. Geen idee waarom dat gedaan is.

Als je aan Pokkén Tournament begint heb je zoiets van: is dit alles? Er zijn geen tig modi, er zijn geen tig Pokémon, en er zijn geen tig speciale bewegingen te leren. Maar na een paar uur begint het leuk te worden, als je langzaam ontdekt wat er allemaal wel inzit qua diepgang. De kleine details om het toch nog wat Pokémon te maken, maken het leuk, maar het had nog verder ontwikkeld kunnen worden. Nintendo geeft aan dat er geen DLC komt, dus mocht jouw favoriet niet tussen de vechters zitten, dan heb je simpelweg pech. Gaat dit spel Smash Bros verslaan op Wii U? De tijd zal het leren, maar Smash Bros is meer de chaotische partygame voor de meeste mensen terwijl je in Pokkén Tournament wel degelijk wat skills moeten laten zien, want buttonbashen gaat je niet verder helpen tegen de betere tegenstanders, CPU of online.

Pluspunten
Minpunten
  • Lage leercurve
  • Toffe Pokémon-details
  • Diepgang, al is het wat verborgen
  • Weinig content
  • Het had nog veel meer Pokémon kunnen zijn
Exclusief verkrijgbaar voor Wii U.