The Intruders

Het verhaal van The Intruders gaat over een meisje uit Engeland en een jongen uit Spanje die iedere nacht worden bezocht door Hollowface. Hollowface is een gezichtsloos karakter met een capuchon die beide kinderen wil kidnappen en hun gezicht wil stelen, alles in de naam der liefde.

Het verhaal is an sich interessant genoeg om te blijven kijken. De vader van het meisje is bijvoorbeeld aan het werk als constructiemanager wanneer een collega op een hoge steiger besluit zich los te maken van het veiligheidsharnas om een spijker te grijpen die onhandig geplaatst is. Het onvermijdelijke gebeurt, de man hangt zichzelf op aan de metalen buis. Het is een scène die op zich vrij voorspelbaar is, maar het speelt in op onze angst voor hoogtes en op onze primaire emoties. Deze scène is helaas een van de weinige scènes waar hiervan gebruik wordt gemaakt.

Een ander minpunt van de film is dat het plot vrij voorspelbaar is. Je kijkt naar een spanningsboog waarvan je het einde eigenlijk al kunt voorspellen, maar waar je alleen nog maar op hoeft te wachten. De twist, die je bij dat soort verhaallijnen mag verwachten, blijft helaas uit.  Het hele thema c.q. moraal van de film is verder ook vrij simpel. De familie beschermt het kind tegen het kwade dat aan zijn bed komt, voor het kind een waardevolle les, voor een film waar seks, geweld en de kwetsbaarheid van het kind de andere thema's zijn is het echter niet zo gepast.

Al met al is het op zich helemaal geen verkeerde film. Er zitten spannende scènes bij waar je op het puntje van je stoel gaat zitten. Daar staat echter tegenover dat het een vrij voorspelbare film is, zonder twists. Het ouder-dat-haar-kind-moet-redden-thema is ook vrij oppervlakkig, gezien de andere thema's die in het verhaal spelen.