Inazuma Eleven

IA
Inazuma Eleven is exclusief voor de Nintendo DS

Inazuma Eleven is een aparte game. Het is namelijk een combinatie van voetbal en RPG in één. In Japan is de game een grote hit maar kunnen wij als voetballiefhebbers zo'n game als deze wel waarderen?

Inazuma Eleven is een aparte combinatie waar ik eerst mijn twijfels over had. Voetbal en RPG gemixt in één spel op de Nintendo DS. Maar ik kan je zeggen dat het een goede mix is geworden die erg solide aanvoelt. Om die reden is de game in Japan ook een grote hit met een eigen manga- en anime-serie.

Inazuma Eleven gaat over de keeper genaamd Mark Evans en de voetbalclub van zijn school. In het begin van het spel zit de club diep in de put en staat op het punt opgeheven te worden. Natuurlijk kan ons hoofdpersonage dit niet laten gebeuren, want zijn liefde voor het voetbal is te groot.

De club zal actiever moeten voetballen om wedstrijden te winnen. Op een cruciaal moment komt er een sterspeler van een andere school naar jouw school. Dit moment doet het tij keren en vanaf dat punt is je team klaar om de strijd aan te gaan.
De dialogen tussen personages voelen als vanouds door de simpele dialoogvensters en zijn leuk en verfrissend. In de dialogen merk je goed de emoties die de spelers meemaken. Dit is een goede ondersteuning voor het verhaal omdat de personages van het team uit een dal moeten opklimmen en dat gaat niet zonder slag of stoot.

IA

Double Dragon Comet Wall Hand-schot
Het RPG-gedeelte spreekt redelijk voor zich voor iedereen die ooit wel eens een RPG gespeeld heeft. Het voetbalgedeelte in dit spel is anders dan anders en daar gaan we ook wat dieper op in.

In het spel heb je twee soorten wedstrijden: de vier tegen vier wedstrijden (random encounters) en de elf tegen elf wedstrijden (eindbazen). In de korte wedstrijden van vier tegen vier zal je team afwisselend een doel moeten behalen. De ene keer als eerste scoren en de andere keer de bal van de tegenstander afpakken. De elf tegen elf-wedstrijden zijn iets moeilijker en duren ook langer. Daarnaast is er de mogelijkheid om meerdere doelpunten te scoren.

Het voetballen doe je bijna alleen maar met je stylus. De personages op het scherm beweeg je over het veld door een lijn te trekken vanuit dat personage naar het punt waar je ze wil hebben. Als je de bal hebt en je tikt ergens op het scherm zal de bal daarheen geschoten worden. Op het moment dat twee personages dichtbij de bal komen dan zal er een zogenaamde strijd ontstaan. Je hebt de mogelijkheid om te kiezen uit drie acties op zo'n moment, afhankelijk van of je verdedigt of aanvalt.

Van de drie acties zijn er altijd twee beschikbaar om uit te voeren, deze kosten ook geen punten. Daarnaast beschikken personages ook over speciale technieken, die kosten wel punten. Deze speciale technieken zijn vaak bovennatuurlijke voetbalacties die ervoor zorgen dat je in bepaalde situaties toch een kans maakt. Denk hierbij aan een muur die tevoorschijn komt om de tegenstander tegen te houden als je verdedigt of een bal die met de snelheid van een komeet gaat als je aanvalt.

Er zijn veel van deze speciale technieken en elk voetbalteam heeft zijn eigen versies. Hoe verder je komt in het verhaal en door je team te trainen leren de personages vanzelf nieuwe acties en hierdoor is de afwisseling in mogelijkheden erg groot. De speciale technieken zijn met leuke, korte animaties gemaakt waardoor het tempo hoog blijft.

Het voetballen werkt erg lekker en er is goed over nagedacht. Mocht het te snel gaan, kan je even een time-out inlassen, het veld bekijken, alvast wat commando's geven en weer verder spelen. Wat jammer is dat op sommige momenten de willekeur de betere hand heeft dan de statistieken. Soms verliest je betere speler van een slechtere speler en de reden waarom is geheel onduidelijk. Gelukkig is dit niet continu waardoor het plezier niet afneemt.

IAIA

Gotta Train 'em all!
De ontwikkelaar van het spel had vast gedacht dat mensen het leuk zouden vinden om hun eigen team samen te stellen als het spel vordert. Ze hebben namelijk zo'n duizend speelbare personages in het spel gestopt om te vinden, aan te nemen en te trainen. Al deze personages worden deel van je team en ook al gebruik je ze niet, ze krijgen wel XP. Dit zie je niet vaak in RPG's waar je redelijk vaak moet wisselen van personages om de hele groep up-to-date te houden. Maar als je opeens duizend personages hebt om te trainen is er in dit spel voor de beste oplossing gekozen die er is. Elk personage heeft een eigen uiterlijk en verschillende statistieken waardoor je echt een team kan samenstellen waar jij mee wil spelen. Door de mogelijkheid om via WiFi het op te kunnen nemen tegen vrienden heb je ook de mogelijkheid om spelers te vergelijken en uit te wisselen.

Inazuma Eleven is een solide mix tussen voetbal en RPG. Helaas merk je in het voetbal soms dat de willekeur het overwint van de statistieken maar dit kan het plezier niet drukken. Omdat je teamgenoten automatisch ook XP krijgen hoef je je niet druk te maken over personages die achterblijven. Gelukkig maar, want met de duizend speelbare personages heb je nog wel even de tijd.

Cijfer
+ Solide mix
- Willekeurigheid