CD: Neurosis - Live At Roadburn 2007

Met intense herrie timmert Neurosis al ruim twintig jaar aan de weg. Het inspireerde legio bands waaronder huidige populaire acts als MastodonCult Of Luna en Gojira. Inmiddels laten de heren uit Oakland niets meer aan het toeval over, want na de oprichting van hun eigen independent label enkele jaren terug, hebben ze totale controle over hun muzikale bestaan. Helaas levert dat bestaan nog steeds geen nieuwe cd op na het in 2007 verschenen Given To The Rising. Naar eigen zeggen gaan de heren pas januari 2011 weer de studio in. Voorlopig moeten we het doen met een live-cd, Live At Roadburn 2007.

Vooropgesteld, we mogen best trots zijn op ons eigen Roadburn festival dat inmiddels internationaal een behoorlijke status heeft gekregen. "Holland's very own Roadburn festival has become Europe's leading underground festival for psychedelic, avant-garde, doom or any other variation of leftfield sonic pleasures that push the boundaries of music," stelde het Engelse blad Terrorizer vast, een quote die natuurlijk prima staat op je website. Dit jaar vindt het festival plaats van 14 t/m 16 april, wederom in de 013 te Tilburg. Uiteraard weer een uitstekende line-up met grote acts als Godflesh en Swans, beide tijdgenoten van de band waar het hier eigenlijk om draait. Terug naar de cd!

Het is een open deur, maar vaak dienen dergelijke live albums als tussendoortje voor de fans. Maar aangezien de vorige twee live albums ouder materiaal bevatten, is deze cd goed aan te merken als een deel twee met nieuw werk. Vooral de laatste twee albums, het eerder genoemde Given To The Rising en The Eye Of Every Storm (2004), zijn vertegenwoordigd met respectievelijk vier en drie tracks. Gelukkig is er ook plaats voor een track van het fabuleuze album A Sun That Never Sets uit 2001 met een prima vertolking van 'Crawl Back In'. De set wordt afgesloten met de klassieker 'The Doorway' van Time Of Grace ('99). Na bijna een uur en twintig minuten is de koek op en zijn er dus 9 liedjes gepasseerd. Hiermee is meteen het handelskenmerk van de heren geopenbaard, namelijk het maken van lange nummers. Maar Neurosis beheerst prima de kunst om langdradige nummers spannend te houden en mixt doom, ambient en noise met alle gemak tot een sappig geheel. Dit heerlijke mengelmoesje wordt ook op het podium tot in de detail uitgevoerd, waardoor er in wezen weinig valt aan te merken op deze live-cd wat betreft de uitvoering en de kwaliteit van de opname. Toch maakt luisteren en zien een groot verschil bij Neurosis. Wat dat betreft zou een live-dvd een optie zijn om de visuele aspecten van de shows te belichten, want VJ Josh Graham is van grote waarde voor de band. Dat bewees hij reeds met de dvd uitvoering van A Sun That Never Sets, waarop hij het album van surrealistische beelden voorzag.

Live at Roadburn 2007 is een prima afspiegeling geworden van waar Neurosis zich de afgelopen tien jaar mee bezig heeft gehouden. Voor de trouwe aanhang is het een manier om die bewuste avond in Tilburg nog eens her te beleven. Maar voor zowel de andere liefhebbers van het genre als de compleet onwetende gewoon een lekkere cd van een retestrakke band, die met alle recht één van de invloedrijkste band van het post-metal genre genoemd mag worden, zo niet de pioniers ervan. Ik blijf (weer) steken bij 3,5 sterren, maar dat is puur omdat het hier geen nieuw materiaal betreft. Hopenlijk kunnen er meer sterren uitgedeeld worden wanneer volgend jaar een nieuw studio-album het daglicht ziet.

Tracklisting:

1) Given To The Rising (9:41)
2) Burn (7:16)