Boek: Marcel de Jong - Tropenkolder

Als je de bovenstaande video bekijkt dan verwacht je waarschijnlijk een paradijs op Bonaire, een eiland van de Nederlandse Antillen. Maar niets is minder waar, tot deze conclusie kom je wanneer je het debuut van Marcel de Jong leest. Als ervaringsdeskundige op Bonaire heeft Marcel besloten zijn ondervindingen te delen in zijn nieuwe literaire roman Tropenkolder. Het boek verschijnt in een toepasselijke tijd in Nederland met temperaturen boven de 30 graden en laat de lezer al dadelijk een probleem ervaren waarmee het hoofdpersonage kampt.

Marcel de JongMarcel de Jong raakte bekend met de Bonairese leefwereld als verslaggever voor het AD, later heeft hij de rol als publicist en adviseur voor een onderwijsinstelling op zich genomen. De Jong spiegelt zijn problemen in Bonaire terug op zijn fictieve hoofdpersonage die dezelfde roeping heeft in de beroepswereld als zijn aardse vormer. De auteur beschrijft de negatieve kanten van het bestaan als Nederlander op Bonaire die nog nooit eerder zo direct zijn geformuleerd. Hij weidt uit over racisme en eeuwenoude wrok die de Antillianen nog steeds hebben jegens Nederlanders vanwege de daden van hun voorouders uit het koloniale tijdperk. Als topje van de ijsberg schrijft de auteur uitgebreid over de corrupte politiek in het land waardoor Bonaire in toenemende mate isoleert van de rest van de wereld. Door deze nationale houding aan te nemen weigert het eiland alle externe hulp vanwege idealistische gedachten dat de bewoners volledig autonoom moeten zijn.

Tropenkolder
De titel van het boek, Tropenkolder,  staat voor de tropenziekte ofwel zielswaanzin die kan optreden na langdurige eenzaamheid en eentonigheid in de tropen. In het boek is Frank Andeweg het hoofdpersonage die als pas gearriveerde docent op Bonaire het doel heeft een lesmethode te ontwikkelen voor maatschappijleer. Hij verwacht een nieuw bestaan op dit aantrekkelijke eiland met zijn passionele inheemse bevolking. Echter stuit hij direct op tegenslagen van het plaatselijke personeel van de school en op leerlingen die constant kansa, moe, zijn. Om het leven nog interessanter te maken duikt Frank in de politieke verkiezingen als journalist voor een belangrijke plaatselijke krant en wordt hij gedwongen om corrupte stukken te schrijven. Wanneer hij beslist hier geen gehoor aan te geven verandert zijn leven in een nachtmerrie.

Met dit boek noemt Marcel zonder enige voorzichtigheid de problemen van Bonaire en de bezorgdheid over het eiland dat afstoomt op totale isolatie. Het boek is goed geschreven maar vaak zijn er herhalende uitdrukkingen die de originaliteit onderdrukken. Een leuke wetenswaardigheid over het boek is dat je na het lezen ervan een dozijn Papiamentse woorden  rijker bent, de schrijver heeft immers een aantal uitdrukkingen met de betekenis ervan in het boek opgenomen. Tevens weet Marcel de sfeer duidelijk op te roepen en zorgt hij ervoor dat de lezer begrip krijgt met het hoofdpersonage. Het is een leerzame roman die de lezer zicht geeft in het leven op Bonaire zonder valse pretenties.