Bordspel: Weerwolven het Dorp

Gezelschapsspellen voor grote groepen zijn zeldzaam en als die er al zijn dan blijft het vaak bij weinig diepgang en een laag participatieniveau. Er is een spel wat zich wel aanbiedt als ultieme oplossing in dergelijke situaties; dit spel staat bekend onder twee varianten en het kan zelfs met pen en papier gespeeld worden. Ik heb het over de originele versie Weerwolven of de minder lugubere variant Maffia. 999 Games heeft de eerstgenoemde al lang in het assortiment en er zijn al een aantal uitbreidingen voor uitgekomen; 'nieuwe maan' en 'het dorp'. Nieuwe maan introduceert de mogelijkheid om gebeurtenissen te laten plaatsvinden in het donkere dorpje Wakkerdam alsmede een aantal nieuwe karakters. Deze uitbreiding is echter nooit volledig doorgebroken in de charts. Nieuwe maan zal daarom niet snel verschijnen op een spelletjesavond vanwege de complexiteit die het met zich mee brengt om een hele groep te instrueren hoe het allemaal in zijn gang gaat. Nu komen Philippe des Pailliéres & Harvé Marly met de nieuwe uitbreiding Weerwolven het Dorp. Deze uitbreiding is makkelijker te spelen met een grote groep. Of dit een succes is? Daarvoor zul je verder moeten lezen.

Eerste indruk:
De doos waar Weerwolven het Dorp in komt is aanzienlijk groter dan het basisspel, dit zie je al direct door een vergelijking van de twee verpakkingen op de foto hieronder. Wanneer je de deksel van de doos haalt, zie je waarom, er zitten een stuk meer speelstukken in, zodat het spel met elf meer spelers dan voorheen te spelen is. Het is nu mogelijk om met 29 spelers tegelijk één sessie te doen. Daarnaast zijn er veertien gebouwen die worden verdeeld onder de spelers om het dorp tot leven te wekken. Er is niet alleen een burgemeester die een speciale eigenschap heeft, maar voortaan heeft iedereen zijn eigen ambacht waardoor meer kunt dan alleen afwachten en discussiëren. Op de verpakking staat in grote letters dat het een luxe-editie is en dat komt in alle aspecten naar boven. Zo zijn de speelkaarten niet meer zacht en dun maar van dik karton om ze extra lange levensduur te geven. Daarnaast zitten er twee zakjes in waarin je alles makkelijk kunt opbergen en eventueel vervoeren.