Interview: Markus Schulz

Markus Schulz staat in de top tien van beste dj`s ter wereld. Hij heeft onlangs een nieuw album uitgebracht met de titel 'Do you dream?'. In zijn drukke schema heeft Markus even de tijd genomen om een aantal vragen speciaal voor FOK! te beantwoorden.

Het album 'Do you dream?', hoe is het ontstaan en hoelang heb je eraan gewerkt?

Het is heel moeilijk om dat allemaal bij elkaar op te tellen. In termen van jaren en maanden ben ik begonnen in juli 2008, dus op misschien één of twee maanden na, in totaal twee jaar.
Wanneer je dat tegen mensen zegt, reageren ze vaak in de trend van "Wow! echt, zo lang?!". Op papier zal het als lang klinken, maar ik denk dat het ongeveer gemiddeld is voor een album van een artiest. Ik houd er niet van om dit soort te zaken te overhaasten.

Waar komt de titel van het album 'Do You Dream?' vandaan?

Nou, de titel is een vraag; droom jij? Ik wil dat iedereen dat op zijn eigen manier interpreteert. Die vraag kan dus echt alle kanten op.

Wat is jouw favoriete track van het album? 

Ik heb geen persoonlijke favorieten, dat is Markus' wet! Een heel erg speciaal nummer voor mij is 'Perception'. Er werd veel verwacht van wat Justine Suissa en ik met dat nummer zouden doen. Ik hield al heel lang van haar stem en ik raakte er de laatste jaren meer en meer van overtuigd dat wanneer de tijd om mijn eigen versie van Cass & Slide's nummer uit te brengen gekomen is, zij degene zou moeten zijn om het nummer te zingen.

Je hebt met een hoop artiesten samengewerkt. Met welke artiest zou je nog graag willen samenwerken?

Ik zou al het werk laten vallen als U2 of Coldplay ooit langskomt.

Maak je liever remixes of toch je eigen tracks?

Die vraag moet ik met "ja" beantwoorden. Het produceren van goede tracks gaat vooral om het vinden van de juiste balans tussen geluiden, delen, noten en als het in het nummer zit zang. Je vindt als je bezig bent vaak een 'synth' of een ander element, waarvan je denkt: "Dat klinkt echt prachtig, maar past net niet bij al het andere wat er in de track gebeurt". Dat element stop ik weg in de map 'Markus Shulz Remix'. En soms als ik dan bezig ben met remixen kan ik het ineens voor iets anders gebruiken.

Hoe ben je begonnen als DJ?

Ik heb altijd naar muziek geluisterd en ik werd zelfs als klein kind al geboeid door de verschillende geluiden en melodieën. Ik analyseerde liedjes terwijl ik ernaar luisterde, om erachter te proberen te komen hoe bepaalde geluiden werden gecreëerd. Mijn passie en interesse groeiden terwijl ik ouder werd. Toen ik op mijn dertiende naar de Verenigde Staten verhuisde, zat ik vaak op mijn kamer naar de mix-shows op de radio te luisteren. Op dat moment woonde ik in New York, dus ik luisterde naar mix-shows van artiesten als Tony Humphries, Latin Rascals, Red Alert, Mr. Magic en Marly Marl. Dat is hoe ik in die scene geïnteresseerd raakte.

In die tijd deed ik ook aan breakdancen en was ik lid van een breakdance-groep. We organiseerden met die groep een groot evenement. Een aantal jongens uit die groep verzorgden het scratchen en mixen ik keek daar vaak naar. Maar toen het evenement moest beginnen kwamen die mensen niet opdagen, dus besloot ik zelf het draaien voor mijn rekening te nemen.
Dat was het allereerste moment dat ik optrad voor publiek en toen wist ik dat dat was wat ik later wilde gaan doen.

Waar haal je de inspiratie vandaan als je een track maakt? Wie is je grote voorbeeld?

Ik hou van klassieke rock. Ik heb altijd Led zeppelin, Pink Floyd, The Eagles, Manfred Mann, The Doors en Kraftwerk opstaan. Deze bands zijn het die mij in de muziek hebben doen belanden. Ik krijg nooit genoeg van die muziek. Zij inspireren mij.
Een goed voorbeeld is de eerste track van het album, 'Alphastate'. De gitaren in die track zijn ontstaan door al die keren dat ik luisterde naar 'Dark Side of the Moon' van Pink Floyd.
De langzame arpeggio is sterk beïnvloed door Coldplay, en de snellere stukken meer door U2.

Je presenteert ook een radioshow. Maar een radio-DJ is toch heel iets anders dan een trance-DJ. Hoe is dat voor jou?

Dat is een goed punt. Soms is het één keer per week, soms één keer per twee weken en soms één keer per maand, maar iedere trance-dj van naam heeft tegenwoordig een eigen radio-programma. Ik denk dat het voor veel dj's heel zwaar is om club-dj en radio-dj af te wisselen.
Er zijn totaal verschillende vaardigheden vereist. Ik presenteer 'Global DJ Broadcast' nu al acht jaar. Ik genoot ervan toen ik begon en ik geniet er nog steeds evenveel van. Voor mij persoonlijk? Ik denk niet dat ik een specifieke manier van presenteren of zo heb. Ik grijp gewoon de microfoon, zeg wat ik wil zeggen en hoop dat mijn passie voor de muziek overkomt.

Wat is de meest opmerkelijke DJ-set die je ooit hebt gegeven?

Misschien niet heel verrassend, maar Trance Energy van dit jaar is moeilijk te overtreffen qua totaal plaatje. Ik was net een kwartier begonnen met mijn set en toen moesten de deuren van de zaal gesloten worden, omdat het al helemaal vol was. Het is de eerste keer dat dat mij ooit overkomen is.

Heb je nog plannen voor de toekomst?

Ik ben met een paar heel speciale projecten bezig. Maar, zoals zo vaak het geval is, als ik daar nu verder over zou praten, zou het te vroeg zijn. Hou mijn website MarkusSchulz.com in de gaten daarvoor.