Boek: John Connolly - De geliefden

De Geliefden is het zesde boek uit de Charlie Parkerserie en het tweede dat mij onder ogen is gekomen. In De Maaiers was Louis de hoofdpersoon terwijl in De geliefden Charlie Parker zelf die rol voor zich opeist. Ook Rocha01 reviewde eerder een boek uit de serie namelijk De Rustelozen.

Charlie Parker is een ex-politieagent die lange tijd als privédetective door het leven is gegaan. Ondertussen is zijn vergunning daarvoor net als die voor zijn wapens hem afgenomen. Hij wordt door enkele politiemannen goed in de gaten gehouden om te zorgen dat hij niet weer aan het werk gaat als privédetective. Mocht hij dit wel doen dan zal hij onmiddellijk de bak indraaien.

Aangezien Charlie zijn werk niet meer uit mag voeren besluit hij op zoek te gaan naar antwoorden waarom zijn vader jaren geleden twee kinderen om het leven bracht, en daarna de hand sloeg aan zichzelf. Zijn speurtocht brengt allerhande dingen aan het licht maar of hij hier nu zo blij mee moet zijn weet Charlie nog net zo niet.

John Connolly heeft ook van dit boek weer een meesterwerk weten te maken. Het boek is een genot om te lezen en was ook binnen no-time verslonden. Je kan je de personages goed voorstellen aan de hand van de omschrijvingen terwijl er nog net genoeg aan je fantasie wordt overgelaten. De gebeurtenissen spelen zich allemaal behoorlijk snel af maar regelmatig wordt wel de rust gevonden als er dingen verder uitgediept moeten worden.

Dit keer draait het niet zo om de actie als in De Maaiers maar meer om de zoektocht van Charlie en alle vreemde dingen die daar mee te maken hebben. Naast het detectivewerk komt er zelfs hier en daar een beetje horror om de hoek kijken wat een absolute aanvulling is voor het boek. Ook zorgt Connolly er op deze manier voor dat de boeken van Charlie Parker afwisselend blijven.

Als conclusie kan je maar één ding zeggen en dat is dat dit weer een uitstekend boek van Connolly is. Eigenlijk zou er in iedere boekenkast wel een plaatsje moeten zijn voor dit boek en de rest van de serie.