Heavy Rain

Doordat de game zo anders is heeft het ook een ander controls-schema dan we gewend zijn. Door de R2-knop ingedrukt te houden loop je vooruit en met de rechter stick kun je het karakter sturen. Dit hebben de makers gedaan zodat ze kunnen spelen met verschillende camerastandpunten zonder dat je daar hinder bij ondervindt. Toch is het best lastig je karakter de goede kant op te sturen en helemaal om dat soepel te doen. Hierdoor zul je regelmatig tegen obstakels oplopen wat er vooral erg klungelig uitziet. Door de L1-knop in te drukken kun je van camerastandpunt veranderen waardoor je sommige situaties net wat beter in beeld kunt krijgen. Ook een zeer belangrijke knop is de L2-knop. Zodra je deze indrukt krijg je verschillende onderwerpen te zien waar je karakter over nadenkt. Dit kunnen hints zijn naar dingen die je kunt doen maar het laat ook wat meer de emotie die het karakter voelt en achtergrondinformatie aan de speler weten.

Heavy Rain

De rest van de knoppen zijn allemaal gereserveerd om met je omgeving interactie te kunnen hebben. Loop je langs een kast, dan verschijnt er een icoontje op de kast. Als je die indrukt dan zul je iets daar kunnen mee doen. Verder zijn bewegingen erg belangrijk. Het openen van een schuifdeur gebeurt door met de linker stick een zijwaardse beweging te maken en voor zulk soort handelingen wordt ook regelmatig de sixaxis gebruikt door de controller te schudden of een plotselinge beweging mee te maken. Omdat de controls de bewegingen van het dagelijkse leven probeert na te bootsen zul je er snel aan wennen en kun je ze snel zonder probleem invoeren. Dit is extra belangrijk voor de beruchte quick time events. De actie-scenes in de game worden uitgevoerd door op het juiste moment de goede knop in te drukken. Deze icoontjes verschijnen, net als in de rest van de game, in de omgeving. Moet je de klap van een tegenstander afweren, dan verschijnt het icoontje op zijn hand waardoor alles een stuk logischer aanvoelt dan bij de quick time events in andere games. Ook zul je in spannende en ongemakkelijk situaties met je vingers verschillende knoppen tegelijk moeten indrukken. Soms zijn het wel vijf knoppen tegelijk wat een hele opgave is maar het werkt ontzettend goed omdat je hiermee jezelf kunt verplaatsen in de ongemakkelijk situatie van de karakter. Uiteindelijk heb je door deze controls een stuk minder controle over je karakter dan dat je hebt bij veel andere games. Toch hebben de makers het voor elkaar gekregen om, ondanks het gebruik van de quick time events, je het gevoel te krijgen dat je echt de controle hebt over de karakters door het zo intuïtief te maken.

Ben je niet zo erg bekend met de Playstation 3-controller, dan zou je kunnen denken dat het lastig is om de game te spelen. Toch hebben de makers hier iets op gevonden door verschillende difficulty levels in de game te stoppen. Op de makkelijkste setting zijn de inputs die je moet doen een stuk makkelijker waardoor ook de minder ervaren gamers de game kunnen spelen. Daarnaast is het missen van een quick time event niet meteen het einde van de game of kom je vast te zitten in een oneindige loop totdat je het goed hebt ingevuld. Door het missen van een knop zal de situatie lichtjes veranderen met andere animaties. Mis je meerdere knoppen, dan zal uitkomst van de situatie veranderen en in het ergste geval zal je karakter dood gaan.

Heavy Rain