New Super Mario Bros. Wii

De multiplayer is waar het spel eigenlijk echt om gepromoot werd. Je kunt de game maximaal met vier spelers tegelijk spelen. Samen met drie mensen ben ik dus gaan uitproberen hoe dit werkte en het was tof! Chaos, maffigheid en een boel gelach is gegarandeerd! Het is duidelijk dat sommige levels zijn gemaakt om met meerdere spelers te spelen. Persoonlijk denk ik dat de twee-player modus het beste is als je de game serieus aan het spelen bent. Met twee spelers kun je écht aan teamplay doen. Met vier man wordt het eigenlijk ook gewoon te druk en bots je alleen maar tegen elkaar, wat weer voor frustratie zorgt. Ook het feit dat het level een stuk langzamer uitgespeeld is, maakt niet veel goed. Als je met vier man gaat spelen, speel dan alsjeblieft de Coin Battle mode, een modus waarin je zo veel mogelijk muntjes moet verzamelen, óf de Free for All mode waarin je elkaar kunt tegenwerken! Dan wordt het namelijk pas écht lachen! Samen met collega-reviewer Nebo bespreek ik hieronder onze eigen ervaringen met de multiplayer-modus!

CengizMan:
Ik heb het spel samen met mijn zusje van negen uitgespeeld. Samen met haar was het echt lachen en we hebben vaak prachtig samengewerkt. Om de zoveel tijd gooide ik haar in een ravijn af om het een beetje grappig te maken. Het gevolg? Mijn zusje probeerde mij constant ook in de ravijn te gooien. Als dat haar niet lukte stond ze maar een beetje op mijn hoofd te springen. Wat helemaal tof was, was het vechten om de power-ups! Soms krijg je bijvoorbeeld één mushroom en één propellor-pak uit een ?-blok. Dan wordt het natuurlijk racen om wie de beste power-up heeft! Met vrienden wordt het helemaal grappig, want dan werk je een andere alleen maar tegen! Geloof me, ik vertrouw sommige vrienden nooit meer! Mij in lava gooien! Hoe durven ze!
De replay-waarde is enorm opgekrikt door de multiplayer en is één van de redenen om de game opnieuw in mijn Wii zou schuiven!

Nebo:
De co-op multiplayer in New Super Mario Bros. komt voor mij als een geschenk uit de hemel. Het is iets waar ik al jaren op zit te wachten en ik was als een kind zo blij toen bleek dat Nintendo mijn gebeden eindelijk zou verhoren. De multiplayer in deze game heeft verschillende facetten, elk voor een andere situatie. Ik merkte zelf dat met zijn tweeën spelen best wat oefening vereist, maar nadat mijn broer en ik op elkaar ingespeeld waren toverden we aardig wat indrukwekkende acties op het scherm. Komen er een paar vrienden over de vloer dan is New Super Mario Bros. bij uitstek geschikt om eens even flink met elkaar te klooien. Pak elkaar op, pleur elkaar in de lava, ga de strijd aan voor de meeste punten of verzin zelf opdrachten die uitgevoerd moeten worden in de levels, het kan allemaal. Ergens vind ik het zonde dat Nintendo geen levels heeft ontworpen die speciaal voor meerdere spelers bedoeld zijn, maar dat neemt niet weg dat de game uitstekend vermaak biedt voor jou, je broertje, je vrienden, je moeder, je buurkinderen en ander volk.

De minpunten in New Super Mario Bros. Wii zijn wellicht klein, maar niet iets wat Nintendo in een grote titel hoort te laten zitten. Misschien zullen de meeste mensen dit door de vingers zien, maar Mario-fans zullen ons echter gelijk geven. Desalniettemin is de game een uitstekende platformer geworden met goede graphics en prima muziek. De levels zijn vermakelijk, maar soms ook te makkelijk en te statisch. Er is een handvol levels die het goedmaken, maar of dat genoeg is, durf ik niet helemaal te zeggen. De game zal echter voor Mario-fans misschien wat leeg aanvoelen. De multiplayer-modus is echter iets waar je de game om zou kunnen kopen. De game is geen klassieker, maar mixt juist de beste dingen uit klassiekers. Als je een leuke Mario-ervaring wilt hebben na een paar jaar, raad ik je deze game aan. Maar stiekem, heel stiekem, zou ik het geld eerder uitgeven aan Super Mario Bros. 3 en Super Mario World op de Virtual Console, als je deze titels nog nooit hebt gespeeld.