Dragonball: Raging Blast

Vroeger keek ik altijd graag naar de Dragonball-serie en was ik altijd blij als er een nieuwe game voor de PS2 verscheen. Nu is Raging Blast aan de beurt en kan ik weer genieten van dodelijke energiestralen en schreeuwende mensen. Ditmaal met de grafische kracht van de huidige consoles. Maar kan de game nog imponeren na alle eerdere Dragonball-fighters?

Ook in deze game gaat het er weer om dat je je tegenstander in elkaar moet rossen met energiestralen en vuistgevechten. We hebben het allemaal al eens eerder gezien maar dit voelt nog steeds vertrouwd aan en blijft lang leuk. Je wordt in een arena gestopt waar je vrij rond kan vliegen en je tegenstander even goed kan aanpakken. Mede doordat je vrij rond kan bewegen in een open arena kan je verschillende tactieken uitoefenen. Zo kan je bijvoorbeeld uit de buurt blijven van een tegenstander die in vuistgevechten heel sterk is en dan val je hem van een afstand aan met een kamehameha. Een probleem is wel dat je na sommige energieaanvallen een aantal seconden niets kan doen waardoor je heel erg gevoelig bent om schade op te lopen. Dat is erg jammer want soms kan je verliezen doordat je niks kan doen. Ook is de camera heel erg vervelend. Zo kan de camera jou en je tegenstander volledig uit beeld verliezen waardoor je een mooi stuk lucht of een stuk berg op je scherm getoverd krijgt terwijl je zelf in elkaar gemept wordt. In de verschillende arena’s waarin je vecht heb je ook weer vernietigbare omgevingen. Zo kan je jouw tegenstander even lekker door muren heen slaan of je vliegt zelf even door een flat heen. Ook kan je je tegenstander tegen een muur aan rammen waarna je hem nog even kan bewerken voordat hij naar beneden valt.


Je hebt in de game verschillende modes die je kan spelen. Zo heb je de Dragon Collection Mode. Hierin volg je het verhaal van de game en speel je van de Saiyan Saga tot de Buu Saga. Daarnaast kan je ook nog aan de slag met het verhaal van Bardock, Broly en nog wat What-If Stories. Je kan in een Saga ook meteen naar de belangrijke gevechten waardoor je de gevechten daarvoor niet hoeft te doen. Het verhaal wordt in deze mode jammer genoeg heel slecht verteld. Als je een gevecht begint krijg je een kort gesprek tussen de characters en dan mag je gaan vechten. Zo krijgen de spelers die het verhaal niet kennen alleen wat gevechten voorgeschoteld. Naast de Dragon Collection Mode heb je ook nog de Super Battle Trial Mode. Hierin krijg je verschillende uitdagingen die je moet voltooien. In de opdrachten moet je bijvoorbeeld overleven of je moet iemand verslaan binnen de tijd. Dit zijn leuke korte uitdagingen die je lang bezig kunnen houden omdat ze wat variatie bieden. Tenslotte heb je nog de World Tournament en de Versus Mode. Hierin kies je gewoon een karakter en ga je aan de slag op een toernooi of in een enkel gevecht. Bij de World Tournament Mode kan je in tegenstelling tot de Versus Mode wel nog items verzamelen. Zo krijg je afhankelijk van je moeilijkheidsgraad items die je kan gebruiken voor je characters. Dit zijn vaak upgrades en aanvallen voor je character. Je kan je character namelijk helemaal naar je eigen wens opbouwen met items en aanvallen. Zo kan je verschillende aanvallen verzamelen waarna je er vier moet uitkiezen voor je character. Dit is erg fijn want nu kan je een character maken dat helemaal aansluit op je eigen wensen.