Dissidia: Final Fantasy

De Final Fantasy-reeks bestaat alweer 20 jaar en daarvoor heeft Square-Enix een beloning voor de fans van deze serie. Ze hebben namelijk een game ontwikkeld waarin alle good en bad-guys van de tien Final Fantasy games zitten, plus twee geheime characters uit Final Fantasy XI en XII. Zo zal je kunnen spelen met bijvoorbeeld Cloud, Tidus en Sephiroth. Daarbij is alle muziek geremasterd voor deze game en hebben ze een nieuwe verhaallijn verzonnen. Maar het meest bijzondere aan deze game is dat het is geen typische RPG zoals we gewend zijn van de reeks maar een fighter. Dat deze game meer de kant van een fighter op gaat hoeft niet meteen te betekenen dat er geen RPG-elementen in de game zitten. Je zal namelijk doordat je vecht Experience Points verzamelen waardoor je weer levels omhoog gaat en je sterker wordt. Hierbij zal je ook nieuwe moves voor je personage vrijspelen en krijg je nieuwe items. Je krijgt voor de gespeelde gevechten ook DP points waar je nieuwe karakter mee kan kopen en andere skins kan verkrijgen.

De game speel je door je tegenstander te verslaan in een gevecht. Dit gaat niet precies zoals je gewend bent van een fighter. Je moet namelijk Bravery Points verzamelen. Dit doe je door een normale aanval te doen. Hierdoor haal je een aantal Bravery Points bij de tegenstander weg en krijg je er zelf punten bij. Hierdoor kun je een sterkere aanval uitvoeren. Door de Bravery Points wordt een Bravery Attack krachtiger en kan je meer HP van de tegenstander wegvagen. Als jij bijvoorbeeld meer Bravery Points hebt dan de tegenstander aan HP kan je hem met een Bravery Attack verslaan. Je personage kan in totaal drie Bravery Attacks gebruiken en drie normale aanvallen. Daarnaast heb je ook nog de EX Burst. Dit is de sterkste soort aanval die je tot je beschikking hebt. Deze kan je bemachtigen door een soort van orbs te verzamelen als je je tegenstander aanvalt of door een EX Core te pakken. Dit vult je EX meter waardoor je de EX Burst kan uitvoeren. Dit is een aanval die voor elk personage uniek is en die meestal de uitslag van een gevecht bepaalt. Je krijgt dan een Quick-time event en dat ziet er spectaculair uit. Het duurt echter wel even voordat je weet hoe dit precies in zijn werk gaat en daarna beginnen de gevechten ook tactisch te worden met ontwijken en aanvallen. De personages trekken in Dissidia ook weinig aan van de wetten van de natuur want je kan namelijk over muren lopen, ontwijken in de lucht en vanuit de lucht naar een vijand toe gaan. Dit zorgt voor een dynamischer gevoel en dat is erg fijn bij deze game.