Forza Motorsport 3

Allemaal heel leuk en aardig natuurlijk, maar het allerbelangrijkste zelf is natuurlijk het racen. Dit voelt werkelijk waar subliem aan. De auto\'s en de omgevingen zien er erg mooi uit en wanneer je met je bolide door een tunnel heen scheurt krijg je haast kippenvel van het geluid. Wanneer ik daarna weer omhoog knalde uit de tunnel en half verblind werd door de zon, terwijl ik vol in de ankers ging voor een haakse bocht, mijn tegenstander half afsnijdend, wist ik het zeker. Turn 10 heeft een dijk van een game afgeleverd. Forza 2 was goed in vele opzichten, maar met dit deel hebben ze die paar minpunten compleet verbeterd. De graphics zijn zeer mooi, al is het maar een kleine vooruitgang ten opzichte van het vorige deel, het geluid is prachtig en de auto\'s voelen geweldig aan.

Het grootste voordeel is nog wel dat er is afgestapt van het geven van strafseconden wanneer je met je auto van de baan af raakt. Dit zorgt er voor dat je in races toch net wat meer risico durft te nemen door je auto vol over de curbstones heen te knallen om net die ene tiende seconde nog van je beste tijd af te schaven. Het enige wat wel opvalt is dat veel bochten toch wel af te snijden zijn. Wanneer je iets te ver van de baan afraakt of een chicane afsnijdt wordt je wel direct afgestraft doordat je auto bijna direct stilstaat en in slakkentempo weer de baan op te sturen is. Wanneer je echter een beetje doorkrijgt hoe ver je kunt gaan, kun je sommige bochten nemen zonder ook maar een beetje af te remmen. Hier had Turn 10 wel iets meer rekening mee mogen houden. Mocht je het dan toch net verknallen in de race, dan is er, zoals in vrijwel alle racegames tegenwoordig, de mogelijkheid om een stukje terug te spoelen zodat je die ene bocht wel net haalt of die ene tegenstander wel net kunt ontwijken. Deze rewind-functie is oneindig te gebruiken zonder echte straffen. Voor de echte fan is dit misschien wel een tegenvaller, maar het maakt de game wel toegankelijker. Het heeft echter wel tot gevolg dat je na het finishen van de race (in Season Play) wat minder credits krijgt toebedeeld. Deze credits zijn bepaald door de race die rijdt en de hoeveelheid hulpmiddelen die je hebt ingeschakeld. Hoe minder hulpmiddelen je gebruikt, hoe meer je verdient. Simpel en toch een motivatie om het steeds moeilijker voor jezelf te gaan maken.

Zoals ik eerder al zei ziet de game er prachtig uit, zowel de auto\'s die tot in detail kloppen als de banen die prachtig zijn vormgegeven. Het rare is wel dat de Ford\'s in de game allemaal het stuur aan de rechterkant van de auto hebben, dus in Engelse/Japanse uitvoering. Dit had Turn 10 al eerder gemeld, dat ze auto\'s zo authentiek mogelijk wilden laten, dus dat een Suzuki het stuur aan de \'verkeerde kant\' heeft is logisch, maar Ford is toch echt een op en top Amerikaans merk, dit is een beetje erg vaag. Verder kent de game nog één nadeeltje. Omdat de game zo realistisch mogelijk wil zijn, bevat de game ook veel bekende en echte bestaande banen. Echter omdat deze ook vrijwel allemaal in Forza 2 aanwezig waren, zul je vaak over precies dezelfde banen heen vlammen als dat je al honderden keren gedaan hebt. De game bevat echter wel naast de play-disc een installatiedisc, met wat toegevoegde content waarbij je ook extra banen kunt installeren. Echter zul je toch voornamelijk toch vaak dezelfde tracks aandoen. Uit auto\'s heb je keuze genoeg, maar zoals bij vrijwel elke racegame blijft er een chronisch tekort aan het aantal banen.

Conclusie:

Turn 10 beloofde met het derde deel uit de Forza Motorsport-serie een ultieme racegame neer te zetten. Ik hou normaal gezien helemaal niet van zulke verkooppraatjes, maar deze keer moet ik ze helemaal gelijk geven! De game bevat alles wat een gamer wil in een simulatie-game. Alles voelt goed, ziet er retestrak uit, is makkelijk op te pakken en biedt volop uitdagingen voor zelfs de meest ervaren gamer. Die paar kleine schoonheidsfoutjes vallen in het niet bij de geweldige ervaring die deze game zal geven. Een must-have voor elke race-liefhebbende Xbox 360-bezitter!