Naruto Shippuden Legends: Akatsuki Rising

Eens in de zoveel tijd komen er games voorbij waarvan je eigenlijk al van te voren weet dat ze niet goed kunnen zijn Eerste hint is vaak dat de game gebaseerd is op een bekende film of animatieserie en de tweede hint is bijna altijd het gebruik van een verschrikkelijk lange naam. Met Naruto Shippuden Legends: Akatsuki Rising bleek ik het inderdaad bij het juiste eind te hebben.

Naruto Shippuden Legends: Akatsuki Rising is één van de vele Naruto-games die vooral in het land van de rijzende zon erg populair zijn omdat het gebaseerd is op een anime-serie. Naruto is een ninja in een oranje trainingspak die vooral bekend is van zijn hyperactieve en kinderachtig gedrag. Toch is hij goed in wat hij doet waardoor hij het vaak op mag nemen tegen draken, demonen en andere ninja’s. De game speelt zich af nadat Naruto net terug is gekomen van een lange training en daar een stuk sterker door is geworden. Natuurlijk breekt meteen de pleuris uit want kwaadaardige ninja’s hebben iemand ontvoerd en aan jou de taak deze ninja\'s een lesje te leren. Fans van de anime-serie zullen dit waarschijnlijk allemaal herkennen maar als Naruto-leek was het soms allemaal moeilijk te volgen. Er komen veel karakters ter sprake zonder dat er eigenlijk iets over wordt uitgelegd.

Het grootste deel van de game zit in de scenario-mode waarin je het verhaal speelt. Het verhaal wordt verteld door middel van langdradige cutscenes met matige stemmen en oninteressante graphics. De sfeer die je verwacht van een Naruto-game is aanwezig, met ook de flauwe humor van het rare ventje in z’n trainingspak, maar alles ziet er erg simpel en outdated uit. De gameplay is ook totaal niet interessant. De hele game bestaat uit het vechten tegen tegenstanders die ontzettend inspiratieloos zijn. De camera wil ook totaal niet meewerken waardoor je binnen de kortste keren je tegenstander kwijt bent. Je zult de meeste tijd bezig zijn met het vechten tegen bandieten en simpele beesten zoals zwijnen die vrij weinig weerstand bieden. Vechten doe je door continue op het vierkantje te rammen en er komt totaal geen techniek of tactiek bij kijken. Er is geen combosysteem en de speciale moves die elke ninja uit kan voeren heb je ook al snel gezien. Eens in de zoveel tijd komt er een baas voorbij maar zelfs daarbij is het gewoon hakken, hakken en nog eens hakken.

Naast de scenario-mode zijn er een nog een aantal andere modes. Zo is er een battle-mode waarin je tegen speciale karakters uit de serie kunt vechten, de mission-mode laat je bepaalde missies uitvoeren en de survival-mode is het de bedoeling dat je het zo lang mogelijk uithoudt tegen een oneindige stroom vijanden. Op zich leuke variaties naast de scenario-mode want het zou de levensduur van de game goed kunnen verlengen. Helaas zal je door de gebroken gameplay niet zo snel aan deze modes beginnen laat staan dat je er lang mee bezig zult zijn.