Wacky World of Sports

Sporten is dé grote verkooptruc voor de Wii. Als je kijkt naar Wii Sports, Wii Sports Resort en Wii fit kun je bijna concluderen dat de Wii gemaakt is om te sporten. Hierop wil Sega natuurlijk niet achterblijven en heeft het zijn eigen variant ontwikkeld met diverse mini-spellen. En zie hier, Wacky World of Sports is geboren...

Wat meteen opvalt is dat Sega in ieder geval wat energie heeft gestoken in het vinden van de meest exotische soorten van sport. Na deze zoektocht hebben ze vervolgens geprobeerd om de tien meest vreemde sporten samen te bundelen in een spel met als resultaat Wacky World of Sports. Door de noeste arbeid van Sega heb je hierdoor in Wacky World of Sports de keuze uit onder andere fierljeppen, tonijn werpen, kaas rollen en extreem strijken. De ene sport klinkt nog maffer dan de andere en de sporten komen onder andere uit Nederland, Italië en Australië.

Het opstarten
Na eerst de handleiding eens doorgekeken te hebben besluit ik om een poging te gaan wagen... Na een korte intro waarin wat uitgelegd wordt over de WWSA (Wacky World of Sports Association) krijgen we vier keuzes voorgeschoteld in het hoofdmenu en de mogelijkheid om onze kunsten in Yards of Meters uit te drukken. In het hoofdmenu hebben we helemaal onderaan de rangschikkingen. De rangschikkingen zijn een lijst per tak van sport met daarin de beste vier. Een grote misser in deze is dat je je kunde niet kunt meten aan andere Wacky Sports-liefhebbers ergens op deze planeet. Het blijft dus een huiselijke strijd wie er bijvoorbeeld de beste extreem-strijker is. Hierboven bevindt zich de Gerbillus Sport Emporium. In deze winkel kun je allerlei sport en aanverwante zaken kopen. Hiermee kun je je uitrusting verbeteren om betere records te halen of gewoon nutteloze gadgets aan te schaffen. Alle prijzen worden aangeduid in G, wat de lokale munteenheid is. Deze G kun je verdienen door de verschillende tours, al dan niet succesvol, te voltooien, waarna je behaalde punten met een conversiefactor omgezet worden in G. Daarboven bevindt zich het party menu. Hierin kun je een vrije keuze maken van het mini-spel dat je wilt spelen of in circuit mode drie of vijf verschillende spellen achter elkaar. Het voordeel van de vrije keuze is dan dat je de minst leuke sporten niet hoeft te spelen. Dan komen we nu bij de tour-mode. Hierbij moet je per toernooi twee mini-spellen winnen om de derde vrij te spelen. In deze derde speel je dan tegen de baas die het betreffende toernooi georganiseerd heeft. Verder kun je nieuwe kwalificatie-toernooien vrij spelen door andere af te maken. Het uiteindelijke doel is om natuurlijk wereldkampioen te worden.

Onder begeleiding van...
Een showmaster begeleidt je door al de mini-spellen. Deze goede man duikt echter op de meest gelegen en vooral ongelegen momenten op. Hij stuitert je scherm over in zijn discopakje en is er altijd op uit om de meest rare bewegingen te maken. Hij heeft verder weinig zinnigs te melden en komt met allemaal irritante geluidjes, waarvan de “Yeah” kreet bij het bevestigen van opties wel de meest irritante is. Het is zeker geen positieve toevoeging aan het geheel.

De mini-spellen
Als je alleen begint te spelen, speel je of tegen drie computer gestuurde tegenstanders of tegen maximaal twee andere kandidaten van vlees en bloed. Gelukkig kun je de vorderingen van de computer gestuurde tegenstanders eenvoudig overslaan door op de tweede vuurknop te drukken, anders zou het een lange zit kunnen worden. De allereerste sport waarmee je begint is het voor de Friezen niet onbekende fierljeppen. Na het spelen van de vele verschillende soorten sporten wordt wel duidelijk dat de besturing niet altijd even goed is. Bij de ene sport gaat het redelijk (fierljeppen), terwijl bij de andere de besturing gewoon heel vervelend is (meubelracen en grasmaaien). De kant die je opstuurt is dan namelijk niet altijd ook de kant die je opgaat. Verder heb ik niet echt het gevoel dat ik de sporten “speel”, zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij Wii Sports Tennis. Hoe snel je ook soms reageert, de reactie op het scherm blijft gewoon traag. Doordat er weinig variatie zit in de te spelen spellen raak je op alle mini-spellen vrij snel uitgekeken.