Monster Hunter Freedom Unite

Monster Hunter, een franchise die in Japan mateloos populair is. In het westen heeft de franchise iets minder succes, maar dat weerhoudt Capcom er niet van om te blijven proberen. Zo’n twee jaar terug verscheen Monster Hunter Freedom 2 op de Playstation Portable. Japan begon de game zo’n beetje als een primaire levensbehoefte te zien. Waar de mensen in Japan over elkaars hoofden liepen om een exemplaar te bemachtigen, daar werd de game hier in Nederland af en toe gekocht door een verdwaalde gamer die naar iets leuks zocht. Nu komt Capcom met Monster Hunter Freedom Unite. Om verwarring te voorkomen geef ik het maar meteen aan: Monster Hunter Freedom Unite is geen volledig nieuwe Monster Hunter, maar een soort Special Edition van Monster Hunter Freedom 2. Tijd om mijn Playstation Portable af te stoffen.

Monster Hunter draait niet geheel onverwacht om het jagen op monsters. Aan het begin van de game creëren spelers hun eigen jager die aan het begin van de game al een topjager is. Na van een berg gevallen te zijn bij het opjagen van een draakachtig wezen wordt je character wakker in een vreemd dorpje. Vanaf hier stap je in de wondere wereld van het jagen en kun je helemaal los op de gigantische wereld die Monster Hunter Freedom Unite te bieden heeft. Hoewel de game niet veel is veranderd ten opzichte van zijn voorganger zal ik toch even vlug uitleggen wat de basisprincipes zijn van Monster Hunter Freedom Unite. In de game nemen spelers missies aan van verschillende personen in het dorpje waar hij start. Er zijn drie verschillende soorten missies: verzamelmissies waarbij een bepaalde hoeveelheid aan voorwerpen verzameld moet worden, missies waarbij een specifiek monster gedood moet worden en missies waar een aantal monsters van hetzelfde soort gedood moeten worden.

Het doden van deze wezens kan uiteraard gedaan worden met een wapen. En goede dag wat zitten er veel wapens in Monster Hunter Freedom Unite. Ruim 700 slagwapens en afstandswapens kunnen gebruikt worden in de game. Bovendien zitten er meer dan 1400 verschillende onderdelen in voor je uitrusting. Dat brengt ons meteen naar het doel van Monster Hunter Freedom Unite: telkens even doorgaan voor dat iets sterkere stukje uitrusting of dat net iets krachtigere wapen. Het origineel kende bijna 300 missies. Met Monster Hunter Freedom Unite komen daar zo’n 80 missies bij, wat de speelduur nog groter maakt dan die al was. Spelers kunnen letterlijk honderden uren doorbrengen in de wondere wereld van de monsters.

Ten opzichte van Monster Hunter Freedom 2 zijn er ook aanzienlijk meer monsters om te bevechten, wat voor nog meer variatie zorgt. Het bevechten van deze monsters is in principe doodeenvoudig. Een paar knoppen voor wat flinke aanvallen en de monsters gaan neer. Later in de game zal je echter veel meer je best moeten doen en blijkt de game toch behoorlijk pittig te zijn. Leuke extra’s als het bot worden en het slijpen van je wapens zorgen voor iets meer diepgang in de eenvoudige gameplay van de game.