Game: LittleBigPlanet 2

Exclusief verkrijgbaar voor PlayStation 3

Ruim twee jaar geleden, in november van 2008, begonnen de Sackboys en Sackgirls hun massale overname van de PlayStation 3. De game was en is nog altijd één van de paradepaardjes van de console van Sony. De platformer met gebruiksvriendelijke tool om eigen levels te maken sloeg enorm aan en gamers over de hele wereld konden hun creativiteit kwijt in de game. Sony zag meer mogelijkheden in de game en zette ontwikkelaar Media Molecule aan het werk voor een tweede deel op de PlayStation 3, welke vorige week eindelijk is verschenen.

Negativitron
Play, create & share. Dat is nog altijd de leus waar Media Molecule achter staat. Voor hen die de afgelopen jaren onder een steen hebben gelegen of om wat voor reden dan ook geen interesse hebben getoond in het eerste deel een uitleg. LittleBigPlanet is een tweedimensionale platformer met meerdere diepte-lagen waar spelers naar hartenlust tussen kunnen wisselen, mits het levelontwerp dit toelaat. Jij gaat als Sackboy op reis in je kartonnen ruimteschip om de wereld te verkennen en te vullen op jouw eigen manier. Dit kun je doen door de verhaallijn te spelen op de daarvoor bestemde planeet, maar de game komt pas echt van de grond wanneer je landt op de planeet waar spelers hun eigen levels kunnen creëren. Hierover later meer.

De wereld van LittleBigPlanet wordt bedreigd door de Negativitron, een groot monster die het kleurrijke Craftworld in vuur en vlam zet en de wereld bezaait met kwaadaardige wezentjes. De presentatie van het verhaal is in LittleBigPlanet 2 een stuk beter aangepakt dan het eerste deel. Levels en werelden vertonen ditmaal veel meer samenhang en worden aan elkaar geregen door middel van cutscenes en charismatische personages. De levels op zich zijn stuk voor stuk kunstwerkjes van Media Molecule die volledig verwezenlijkt zijn met dezelfde tools die jij ook tot je beschikking hebt. De lading vernieuwingen die de developer heeft toegevoegd heeft hen overduidelijk doen besluiten om de levels grotendeels rondom deze nieuwe gameplay-elementen te bouwen. Elke subwereld in LittleBigPlanet heeft zijn eigen thema, zowel in stijl als gameplay, en sommige levels lijken meer te dienen als tentoonstelling van de nieuwe mogelijkheden, dan dat ze daadwerkelijk leuk zijn om te spelen. Op enkele mindere levels na is de volledige singleplayer ijzersterk opgebouwd en biedt het een lading inspiratie voor de creatievelingen onder ons. De game kent echter nog steeds enkele glitches die er zo nu en dan voor zorgen dat je vast komt te zitten achter objecten waar je helemaal niet achter zou kunnen komen. Armpjes, beentjes en hoofdjes van de Sackboys gaan zo nu en door solide objecten heen. Een klein minpuntje aan een anders uitstekend geheel

Nieuwigheidjes, veel nieuwigheidjes
"Wat voor nieuwe gameplay-elementen?" hoor ik jullie al een paar regels lang vragen. Om te beginnen hebben de Sackboys enkele nieuwe gadgets tot hun beschikking naast het welbekende aanbod van paintballguns en jetpacks. Ditmaal kun je naar hartelust heen en weer slingeren aan bepaalde objecten met de grijphaak. Combineer deze met roterende wielen en je hebt een uitgebreid slingerlevel tot je beschikking. Combineer dit met de spring-platforms en je Sackperson vliegt alle kanten op. Naast de grijphaak kunnen de Sackpersons ook handschoenen aantrekken die ze in staat stelt om objecten en andere Sackpersons op te pakken en weg te werpen. De zogeheten creatinator is een helm die elk vooraf ingesteld object afvuurt vanuit de helm. Al deze attributen zorgen voor veel nieuwe mogelijkheden en zijn stuk voor stuk erg leuk om mee te spelen.

Naast attributen voor de Sackboys, kent de game ook enkele vernieuwingen op het gebied van objecten in de omgeving. Het is in LBP2 mogelijk om heuse Sackbots te creeren. Dit zijn robots in elke vorm jij je kunt bedenken die geprogrammeerd kunnen worden op een tal van verschillende manieren. Nog niet genoeg? Wat dacht je van een cockpit die vastzit aan dieren of voertuigen waarmee je de controle krijgt over zijn bewegingen en acties? De nieuwe story-levels zitten op hun beurt vol met nieuwe stickers, geluid-samples en kleding voor je Sackboy. Heb je het eerste deel gespeeld, dan pikt de game je savegame op en importeert de game al je in het eerste deel verzamelde objecten naar het tweede deel. LittleBigPlanet was al een ontzettend uitgebreide game, maar verbleekt wanneer je het vergelijkt met dit tweede deel, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de multiplayer, de community en de creator-tools!