Fallout 3

Er is echter wel één oplossing. Vooral de engineers onder ons zullen hier veel profijt van hebben. Je kunt in dit spel verschillende wapens maken, maar ook één geweldig wapen. De Rock-It Launcher. Fantastisch ding zeg. De naam geeft al zo’n beetje aan wat het is, maar het is veel meer dan alleen maar de naam. Als je de Rock-It Launcher hebt, hoef je echt nooit meer te klagen over ammo. De ammo die de Rock-It Launcher gebruikt, zijn voorwerpen. Dat kunnen teddyberen, honkbal-ballen, basketball-ballen, speelgoedkarretjes, theekoppen en nog veel meer zijn. Er zijn genoeg van dat soort voorwerpen in Wasteland (de wereld van Fallout 3). Wie heeft dat nooit gewild, met een Rock-It Launcher een zombie voor z’n hersens knallen met notabene een basketbal! En je kunt nog veel meer wapens maken.

Had ik al genoeg gezegd over de sfeer? Geweldige sfeer zeg. Wanneer je in Wasteland rondloopt, merk en proef je de verwoeste omgeving. De muziek en geluidseffecten geven aan dat het inderdaad heel kaal is. Ondanks dat het kaal is, voelt het erg fijn aan. Het is heerlijk om even in je eentje in Wasteland rond te lopen. De kleine dorpjes, de gebouwen inclusief de verwoeste, zetten een sfeer neer van een verwoeste wereld. In vergelijking met andere games is dit zó goed uitgewerkt. Mensen die Oblivion nog niet hebben gespeeld snappen niet echt waar ik het over heb. De beste manier om je te overtuigen: ervaar het zelf. Ga even lekker freeroamen in Wasteland en je begrijpt wat ik bedoel.

Ik ben wel érg lovend over het spel, maar dat verdient de game ook. Niettemin zijn er wat typische Bethesda-fouten te zien. Het voelt soms best nep aan. Ik noem een voorbeeld: je schiet iemand in zijn huis in Megaton dood en je gaat naar buiten. Vervolgens komt het hele volk op je af en probeert je te vermoorden. Je rent weg, je gaat weg uit Megaton en je fast-travelt (ja, net als in Oblivion, maar dan moet je de desbetreffende locatie eerst ontdekt hebben) naar een andere locatie. Daar wacht je even en dan keer je terug naar Megaton. Je komt daar aan en de inwoners groeten je alsof er helemaal niks gebeurd is. Dat is wel erg onrealistisch. Verder zijn de conversaties bij de NPC’s onder elkaar ook niet al te natuurgetrouw. Ze zijn weliswaar beter dan die in Oblivion, maar je proeft niet de sfeer van een echte stad. Je wil een stad zien waar mensen met elkaar praten en niet alleen met jou. Als ik bijvoorbeeld de kroegbaas in een cafeetje heb vermoord en de volgende dag weer terugkom in Megaton, dan wil ik wel van de NPC’s horen dat de kroegbaas is vermoord en dat ze niet weten wie het heeft gedaan. Dat miste ik ook in Oblivion en dat is erg jammer. De perfecte sfeer is er namelijk nog niet.

Grafisch gezien valt het ook best tegen. De omgevingen zijn prachtig, maar in vergelijking met andere games is het toch geen perfectie. De NPC’s en gebouwen zijn redelijk gedetailleerd, maar ongelofelijk mooi is het nou ook weer niet. Ook zijn de animaties niet om aan te zien. De draw-distance is ongelofelijk groot, maar soms kom ik wel wat irritante pop-ups tegen. Kleine dorpjes die plotseling uit de grond komen, het kan allemaal in de toekomst maar ik denk niet zo ver in de toekomst. Wie weet heb ik ongelijk. Geluidstechnisch is de game wel dik in orde. Wanneer ik in een creepy gebouw ben wordt het meteen spannend dankzij de muziek. Je hoort aan de muziek of iets op je af komt en soms schrik je daar behoorlijk van.