Viking: Battle for Asgard

Heb je eenmaal het hele eiland veroverd en alle opdrachten gedaan, dan mag je de aanval initiëren op de vijandelijke basis. Dit gaat simpel met een druk op de knop en de legers die je hebt verzameld zullen marcheren naar de vijand. Dit ziet er best indrukwekkend uit. Je ziet aan de ene kant honderden Vikingen op een heuvel staan, klaar om het kamp te bestormen, en aan de andere kant legioenen van Hel die zich opmaken om het kamp te verdedigen. Boven je hoofd vliegen dan de draken die je kunt inzetten om snel wat klusjes op te knappen. Zodra de bestorming is ingezet begint een andere manier van spelen. Simpelweg de vijand afslachten is namelijk niet genoeg, hij heeft ook Shamans die nieuwe vijanden oproepen. Het doel is dus telkens deze Shamans dood te maken, zodat je verder kan gaan met je bestorming. Het vervelende is dat ze een soort schild hebben en je eerst vijf stokjes kapot moet maken, voordat je de Shaman direct kan aanvallen. Onderwijl word je natuurlijk continu aangevallen. Vrij vervelend, want als je gaat wachten op je eigen manschappen om je te helpen gaan ze ook weer zeuren dat jij de enige bent die hun Shamans kan verslaan en dat je dat maar moet gaan doen. Het is allemaal vrij rechttoe rechtaan. De grootste zwakte van deze levels zit hem in de framedrops. Af en toe is het een diashow. Het wordt zelfs zo erg dat op een gegeven moment Skarin niet meer reageerde op de controller. De hele game liep door, maar Skarin deed niks meer. Gelukkig komen dit soort extremen weinig voor, maar vervelend is het zeker.

Goed tot zover volledig hoe de game in elkaar steekt, nu hoe het speelt. Viking kent twee knoppen die je gebruikt om daadwerkelijk klappen uit te delen. Dit zijn gewone aanvallen waarmee je combo\\\'s kunt maken of wat krachtigere aanvallen die je vooral gebruikt om vijanden in één klap af te maken als er een X boven hun hoofd verschijnt, een fatality. Je kunt ook blokken, wat je zeker nodig hebt als je tegen wat meer vijanden vecht, of vijanden die zelf ook blokken. Het werkt allemaal vrij eenvoudig en ziet er prima uit. Een combo van een paar klappen, waarbij er al een arm wegvliegt, om vervolgens met een druk op de knop andere arm en hoofd van romp te scheiden is erg vermakelijk. De fatalities komen in een paar vormen, maar vijanden vallen altijd in minstens twee stukken uiteen. Leuk is ook dat je speciale combo\\\'s kunt leren, waardoor gevechten wat meer diepgang krijgen. Je zult schilden versplinteren, vijanden besluipen tot ze plots een zwaard door hun maag vinden, of gewoon snelle stoten kunnen uitdelen die je vijand ook uit balans brengen. Het werkt allemaal erg eenvoudig en het ziet er ook erg gaaf uit. De game kent net genoeg diepgang om het uitdagend en tactisch te maken, maar niet zoveel dat je echt moet gaan nadenken over elke move die je maakt.

De sfeer die Creative Assembly met deze game heeft willen neerzetten is er overduidelijk een van goed tegen kwaad. Als je rondloopt over de eilanden in het begin is alles grauw en grijs, het regent en het heeft een heel sombere sfeer. Heb je locaties bevrijd, dan zal alles groen worden, hoor je de vogeltjes fluiten en is het stukken vrolijker. De game ziet er verder wel redelijk uit. Het is niet bijzonder indrukwekkend, maar zeker wel onderhoudend. Het is jammer dat behalve de vogeltjes de wereld vrij leeg is. Je hoort en ziet helemaal niks. Een eekhoorntje hier en daar had alles al een stuk levendiger gemaakt. De nadruk in de game is duidelijk gelegd om de combat en de massale veldslagen. Deze zien er dan ook heel indrukwekkend uit, maar de rest van de game mist hierdoor wel een beetje sfeer. Een ander jammer puntje zijn de voice-overs. Ze zijn niet slecht, maar ze zijn allemaal net niet. Skarin zegt zelfs helemaal niks en kreunt af en toe als hij loopt te vechten. De enige goede stem is die van Freya, zij komt als enige echt overtuigend over.