Tony Hawk's Project 8

Zoals op de vorige pagina al gezegd was kun je in Tony 8 overal vrij rondskaten zonder laadtijden. Deze prestatie is een groot compliment waard, want ondanks dat de stad erg groot is en er geen laadtijden zijn heb ik ook nergens last gehad van framedrops, ondanks dat hier wel een aantal gamers over klaagden.

De graphics zelf zien er goed tot zeer goed uit, het kleurgebruik in de game is erg goed en de verschillende delen van de stad hebben allemaal hun eigen sfeer en karakteristieken. De personages uit de game zijn allemaal herkenbaar (tenminste, ik herkende Tony Hawk en Bam Margera en verwacht dat de rest ook wel lijkt). Ook de bewegingen van jouw skater en de personages die je tegen komt komen natuurgetrouw over. De game ziet er overigens op zijn best uit op de slow motion momenten, je ziet het motief op je jeans, de pijpen gaan wapperen en het detail van je skateboard wordt onwijs verhoogd. Natuurlijk vervaagt de omgeving waardoor dit allemaal mogelijk is, maar je kan er toch niet op letten aangezien je druk bent met de trucs.

Helaas is het niet helemaal super op grafisch gebied; er zijn een aantal clipping probleempjes waardoor je soms door een hek stuitert tijdens je tricks. Gelukkig zijn deze moment eerder uitzondering dan regel en de game verdient daarom ook niet echt puntenaftrek hiervoor, de rest is gewoon te goed namelijk.

Het geluid is zoals altijd onder te verdelen in twee onderdelen: soundtrack en geluidseffecten. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat de soundtrack verschrikkelijk is en dat de geluidseffecten fantastisch zijn. De soundtrack bestaat voornamelijk uit punkrock en persoonlijk heb ik daar écht een hekel aan. Vroeger werd er ook nog wel eens hip hop gebruikt in Tony Hawk games, maar dat lijkt volledig verdwenen nu... Overigens zullen er vast wel mensen zijn die deze punkrock wel waarderen en voor hen gaat dit minpunt dan niet op natuurlijk.

De geluidseffecten maken trouwens wat mij betreft heel veel goed. Alles wat je hoort tijdens het skaten, grinden, rennen en crashen klinkt zoals het in het echt ook zou kunnen klinken (al moet ik zeggen dat ik nog nooit botten heb horen breken). Wat ook erg cool is, is dat als je een surround set hebt je van alle kanten geluid hoort; applaus komt nu werkelijk van alle kanten en als je naar beneden dondert hoor je welke kant je skateboard op schiet. Dit geeft écht net even dat extra beetje spelbeleving dat een game leuker maakt.