Tony Hawk's Project 8

Zoals in de preview al gemeld was wilde Neversoft met Tony Hawk\'s Project 8 terug naar waar het allemaal om draait: SKATEN! Geen flauwe Jackass-achtige grappen meer, maar puur skaten. Het goede nieuws is dat dit vrijwel geheel gelukt is en dat de game weer ouderwets goed is, maar het slechte nieuws is dat er wel een aantal schoonheidsfoutjes in de game zitten. Wil je weten wat er precies zo goed is aan Tony Hawk en welke schoonheidsfoutjes er allemaal zijn? Lees dan snel verder!

De opzet van Project 8 is een beetje vergelijkbaar met die van een GTA-game, je kunt je vrij rond bewegen in een grote wereld zonder laadtijden en naast de verschillende missies waarmee je progressie boekt kun je ook gewoon lekker skaten zonder dat je je drukt maakt over die missies. De missies en/of opdrachten die je kunt doen worden aangegeven met oranje gekleurde personages die je vertellen wat de opdracht is. Deze opdrachten varieren van het uitvoeren van een aantal trucs tot het entertainen van een aantal toeschouwers. Ook zijn er missies waarbij je binnen een bepaalde tijd een aantal objectives moet zien te halen. Deze missies zijn qua opzet hetzelfde als de oude Tony Hawk games; je kan de letters \'SKATE\' verzamelen, bepaalde sprongen maken over objecten en je moet de scorelimiet halen. Deze old skool missies zijn het lastigst aangezien de tijd die je krijgt vrij beperkt is. Langer dan vijf minuten heb je gewoon niet en dat is in mijn ogen veel te kort.

Zodra je de game begint kun je enkel rondom je huis en straat skaten. Nadat je wat opdrachten gehaald hebt krijg je een missie om het hek open te breken. Is dit hek eenmaal open, dan krijg je de winkelstraat erbij. Op deze manier ga je steeds verder en komt er steeds een groter deel van de stad beschikbaar voor je. Uiteindelijk heb je een flink aantal gebieden waar je kan skaten en al deze gebieden zijn vrij toegankelijk, zonder laadtijden.

Het verhaal in Tony Hawk komt erop neer dat jij bij de beste skaters van het land moet zien te geraken. Deze beste 8, de Project 8, zijn een soort apostelen van Tony Hawk en behoren tot zijn crew. Je begint op nummer 200 en voor elke voltooide missie of goed afgeronde opdracht stijg je één of meerdere plekken op de lijst. Gaandeweg krijg je ook steeds meer sponsors en deze zorgen dat je meer aandacht krijgt waardoor je weer makkelijker kan stijgen.

Qua gameplay is Tony Hawk\'s Project 8 een feest van herkenning, iedereen die een eerder deel heeft gespeeld kan direct met de controls van deze game overweg. Grinden, manuals, ollies en al die andere tricks voer je nog hetzelfde uit. Gelukkig is er echter wel een flinke vernieuwing in de game gekomen: de slow motion. Als je tijdens een sprong beide analoge sticks indrukt ga je in slow motion en kun je de voeten van je character bewegen. Op deze manier kun je allerlei combo\'s aan elkaar linken. Je moet echter wel opletten dat je op de juiste moment je voeten weer terug op het board zet aangezien je anders keihard op je bek gaat. Iets dat nooit zal verdwijnen uit skate-games hopelijk.

Tony Hawk\'s Project 8 is ook online te gamen met en tegen anderen. De bedoeling van de online modi is vrij simpel, scoor meer punten dan je tegenstanders in de skate-sessie. Het geheel loopt soepel en lag heb ik niet meegemaakt. Nadeel is wel dat de skaters online errug goed zijn en je niet zomaar eerste wordt...