Legend of Spyro: A New Beginning

Om de twee jaar ongeveer verschijnt er een nieuwe Spyro game. De vorige game met het paarse draakje in de hoofdrol, A Hero\'s Tail, stamt al uit 2004, dus is het de hoogste tijd voor een nieuw deel. Dit nieuwe deel is geen vervolg op de vorige delen, maar een prequel. In dit deel zul je ontdekken waar Spyro nou eigenlijk vandaan komt en hoe het komt dat zijn beste maatje een libelle is. Sterker nog; hoe het komt dat zijn ouders twee libellen zijn!

Het verhaal begint op het moment dat kwade krachten de drakenwereld overnemen. Eén draak weet echter een drakenei, waarvan voorspeld werd dat er een held uit zou komen, weg te smokkelen. Dit ei wordt door een rivier meegevoerd naar een dorpje waar het het onder de hoede komt van een libelle-familie. Uit het ei komt natuurlijk het bekende paarse draakje Spyro en al snel wordt hij goede maatjes met zijn \'broertje\' Sparx, de bekende libelle die hem in zijn avonturen bij zal staan. Al snel wordt duidelijk dat Spyro zelf geen libelle is, en trekt hij met Sparx de wijde wereld in op zoek naar zijn roots.

In de wijde wereld komt Spyro natuurlijk vele gevaren tegen die hij moet trotseren en daarvoor heeft hij een aantal verschillende acties die hem kunnen helpen. Allereerst is er natuurlijk de standaard sprong, die gevolgd kan worden door wat gefladder om een beetje te kunnen zweven en later zelfs echt vliegen. Ook vele vijanden zoals apen en grote spin-achige wezens maken hun opwachting. Deze kunnen aangevallen worden met behulp van de standaard ren/beuk-actie bekend uit eerdere Spyro avonturen of door gewoon te vechten. Naar mate je verder in het spel komt kun je aanvallen upgraden waardoor je ook nieuwe aanvallen tot je beschikking krijgt. Dit upgraden kan door gems te verzamelen die verslagen vijanden laten liggen. Een draak die geen vuur kan spuwen is natuurlijk geen echte draak, dus dat leer je gelukkig nog voordat je je thuiswereld verlaat. Later krijg je ook nog de beschikking over ondermeer een ijs- en een stroom-aanval.

De gevechten spelen een grote rol in deze nieuwe Spyro. Voorheen leek het alsof de nadruk in de Spyro-games vooral lag op het verzamelen van allerlei dingen, zoals eigenlijk in de meeste platform-games het geval is. De makers van A New Beginning wilden duidelijk niet de nadruk leggen op het verzamelen, maar op de actie in het spel. Nog voordat je de tutorial helemaal hebt doorlopen kom je al in een flink gevecht terecht waarbij je het op moet nemen tegen een grote groep apen waarbij je steeds door drie of vier apen tegelijk wordt aangevallen. Deze actie maakt deze nieuwe Spyro een stuk vermakelijker maar tegelijkertijd ook een flink stuk pittiger. Voor volwassenen zal deze actie niet zozeer een probleem zijn, maar voor (kleine) kinderen, bij wie de Spyro-serie erg populair is, kan dit een flink verschil zijn met hun oude bekende Spyro-game.

Eén van de belangrijkste aspecten bij een platform-game is de camera. Een camera die niet meewerkt kan een spel wat verder perfect in elkaar zit onspeelbaar maken. Helaas hebben veel platform-games last van een camera die niet doet wat hij moet doen. In A New Beginning is dit gelukkig niet het geval. Af en toe doet de camera nog wel een beetje vreemd, maar over het algemeen doet hij zijn werk prima. Een probleem bij eerdere Spyro-games was dat je bij een geplande beuk-actie soms net langs je vijand rende in plaats van hem te raken. Dit probleem is in deze nieuwe game opgelost, door bij een beuk-actie die een beetje de richting van een vijand uit gaat automatisch een beetje mee te sturen richting de vijand. Dit maakt de beuk-aanvallen een stuk bruikbaarder tijdens gevechten.

Een ander belangrijk terugkerend iets bij platform games is de afwisseling. Hoewel je een aantal nieuwe aanvallen kunt leren doe je eigenlijk het hele spel hetzelfde en is de variatie ver te zoeken. De vliegmogelijkheden in het spel zijn een welkome aanvulling, maar helaas is niet vaak bruikbaar.

Net zoals de voorgaande delen is ook deze nieuwe Spyro speelbaar in het Engels, Nederlands of een andere Europese taal. Spyro en Sparx zijn gelukkig in alle talen thuis en spreken zonder problemen Nederlands of Engels. De Engelse versie is door een aantal bekende namen ingesproken, waaronder Elijah Wood die in de huid kruipt van Spyro zelf. De voice acting is niet slecht gedaan, maar toch komen bepaalde personages niet echt authentiek over. Zowel in de Nederlands- als de Engelstalige-versie is dit het geval. De korte tussenfilmpjes zorgen wel voor een goede link tussen het verhaal en de actie. De sfeer is goed neergezet en de graphics zijn verbazend goed voor een PlayStation 2-spel. Af en toe zijn er nog wel een aantal kleine foutjes; zo kun je bijvoorbeeld soms door een uitstekend stukje rots draaien en wil de overgang tussen twee scenes niet altijd even vloeiend verlopen. Deze foutjes zijn echter zo klein dat ze nauwelijks invloed hebben op het spel.