Mage Knight Apocalypse

Het is duidelijk dat deze game zich vooral richt op het actiegedeelte van het spel. Jammer dat het spel vooral hier enorm te kort schiet: de besturing is slecht afgewerkt, onhandig en onnodig traag. Het lijkt er op dat de makers de ik-heb-dialup-maar-wil-toch-een-MMORPG-spelen ervaring zo goed mogelijk hebben proberen na te bootsen in Single Player. Quick-keys reageren vaak niet of heel traag. Schade wordt berekend zodra de aanvalsanimatie begint en drankjes werken niet als de animatie van de dodelijke aanval al is begonnen. In andere woorden, een ork kan dood neervallen voordat de pijl de boog heeft verlaten, en je levensreddende HP-potion werkt niet omdat de archer verderop al bezig is met zijn boog te spannen.

Kom op! Ik kan er net eentje aan!
Verder is dit spel onbekend met het principe van selecteren. Als de cursor boven een vijand zweeft, zie je zijn HP en kan je er met de quick-keys spreuken op loslaten. Beweegt een vijand te snel of lopen er veel doorelkaar, dan is het onmogelijk om de \\\"selectie\\\" te behouden, en kan je niets anders doen dan lukraak op de vijanden in te hakken. Het binden van acties aan de quick-keys en muisknoppen is bijna een aparte wetenschap in dit spel: acht quick-keys alsmede de linker- en rechtermuisknop kunnen worden gebonden aan een actie, maar alleen aanvals-acties kunnen aan de linker muisknop en/of de eerste vier quick-keys worden verbonden. Dus je hebt maar liefst vier quick-keys over voor al je buffs/debuffs, healing, special skills etc. Als je daar dan nog eens bij optelt dat sommige spreuken zoals Heal alleen werken als ze aan je muisknop zijn verbonden en je cursor over je held zweeft, is de pret compleet.

Pfoe, dat was close, maar ik heb er eentje te pakken...wat?, achter me??
Verder is het spel redelijk ongebalanceerd, de gevechten zijn bijna van willekeurige moeilijkheidsgraad (maar vaak erg moeilijk). De Boss Battles zijn niet te winnen zonder misbruik te maken van de AI en veel keihard wegrennen.
Na wat spelen lijkt het erop dat dit daadwerkelijk \\\"By Design\\\" is. Als je karakter dood gaat, respawn je namelijk direct bij het laatste warppoint. Op een gegeven moment respawnde ik minstens elke 1-a-2 minuten opnieuw! Deels omdat je tegen legers van oersterke mannetjes vecht en er echt geen mogelijkheid is om te winnen, deels omdat het gewoon makkelijker is om te respawnen dan te wachten tot je Faith herstelt. Ik had het level wel gehaald trouwens. De Boss werd uiteindelijk omgelegd door een NPC. Ik moet erbij zeggen dat ik alleen met het Paladin karakter ver heb doorgespeeld, en dat er met de andere klassen verderop in het spel misschien wat beter wordt omgegaan.