Mage Knight Apocalypse

Ik had al gezegd dat je met de muis kan klikken waar het karakter heen moet lopen, of wat hij kapot moet maken. Dit zijn zo\\\'n beetje de twee dingen die je held kan doen in het spel. Kisten, kratten, kannen en tonnen kunnen blijkbaar niet open, en dus moet alles kapot worden geslagen voordat zij hun rijkdommen prijsgeven: kleine zakjes. Ja. Kleine zakjes ja. Alle items zitten in namelijk zogenaamde Loot Bags: kleine bruine buideltjes waar alles in kan zitten. Van volledige armor-sets tot en bloempje; ik kon een glimlach niet onderdrukken toen mijn held een heel harnas uit een bierkan toverde. Items worden uitsluitend in icoon-vorm weergegeven in de inventoryschermen en hebben geen 3D model tenzij je het aantrekt. Items kunnen niet worden teruggelegd in de Loot Bags. De gebruikte icoontjes zijn klein en niet altijd even duidelijk, maar wat dat wordt ruimschoots gecompenseerd doordat er letterlijk honderden items in het spel zitten. De eerste winkel die ik tegenkwam had al 50 pagina\\\'s vol freubelige icoontjes van sjaals, ringen, riemen, drankjes en banden, en dat was nog zonder de wapens en kleren. Alleen de normale health-pots komen al in negen verschillende soorten en maten!

Vijfhonderd items te koop, en maar 25 plekken in je inventory...lastig<\/center>
De gevonden planten kunnen worden gebruikt om drankjes te maken. Aangezien er een stuk of honderd verschillende drankjes zijn kan je nooit genoeg bloemen plukken. Alhoewel, je hebt maar 25 plaatsen in je inventory en geen mogelijkheid om items tijdelijk weg te leggen. Vaak heen-en-weer lopen naar warp points dus. Dit is erg vervelend aangezien de winkels ook met warp points niet echt om de hoek liggen. Thank god for stacking. Gelukkig heb je wel de beschikking over een store in de steden, waar je je items die je niet gebruikt tijdelijk kan neerleggen.

Het maken van je eigen drankjes is redelijk simpel. Een recept moet eerst gevonden of gekocht worden, waarna een speler ongelimiteerd het drankje kan maken zolang deze de juiste ingredienten heeft. Met een gigantische hoeveelheid bloemen voorradig is alleen het kopen van lege flesjes een probleem. Deze zijn dan ook hun gewicht in goud waard maar wel ongelimiteerd beschikbaar. Ook kan de speler zijn uitrusting upgraden door er zgn. Mage Stones in te zetten, deze geven extra effecten en kunnen gelukkig verwijderd worden als de speler een beter stuk speelgoed in zijn handen krijgt die hij wil behangen met deze steentjes.

Hours of playing and all I got was this lousy gimp suit
De skills van je held zijn in een boomstructuur ingedeeld en worden beschikbaar zodra de speler de aanliggende skills vaak genoeg heeft gebruikt. Er is geen klassiek XP systeem: als je met je zwaard hakt krijg je om de zoveel tijd een strength-increase en als je je boogje schiet gaat je dexterity omhoog. De stats en skills verhogen dus los van elkaar, en dat heeft voor- en nadelen. Het voordeel zijnde dat het een vleugje realisme en logica geeft aan je karakterontwikkeling. Helaas, de skills zijn redelijk ontgebalanceerd en \\\"dwingen\\\" de speler dan automatisch hele slechte skills te gebruiken als deze niet wilt dat zijn karakter eentonig wordt. Mijn Paladin had bijvoorbeeld een Melee Skill die ongeveer 18 dmg deed, en een Ranged Skill die +- 25 dmg deed, en dat voor een derde van de Faith en een kortere Cool Down. Uiteindelijk werd mijn Paladin dus een soort Holy Ranger, met zijn Melee Skills nog totaal onderontwikkeld, ook gaf ik een vermogen uit aan faith-potions om onzinnige zwakke aanvallen uit te voeren in de hoop dat hij ooit nog leerde om hard te meppen.