Mage Knight Apocalypse

\"Wat WarHammer kan, kunnen wij ook\", moeten de mensen van Mage Knight hebben gedacht. Mage Knight zelf is net als WarHammer een strategisch spel dat gespeeld wordt met miniaturen.

Mage Knight, IRL

Mage Knight Apocalypse is -in tegenstelling tot de bekende Warhammer PC games- een RPG. Verwacht geen geweldige dialogen of steden vol interessante NPC\'s, want deze game heeft qua opzet veel weg van een standaard Elf-Dwarf-Human Hack-\'n-Slash MMORPG. Dat betekent dus veel geweld, en weinig praten. De game is ook op eenzelfde manier te besturen. De speler kijkt neer op zijn karakter, en wijst met de muis de plaats waar je held heen moet lopen of klikt op het ding dat je koene held kapot moet maken. Hoewel dit click\'n play systeem al in honderden games is gebruikt, zijn de makers er in geslaagd om er een hele \"aparte\" twist aan te geven. Hier later meer over.
Het verhaal gaat over de \"Oathsworn\", een groepje van vijf helden die als een soort \"D&D-meets-Justice League\" het kwaad bestrijden onder leiding van een ras van Aliens, die in elk ander spel geheid als slechterikken zouden figureren. Het verhaal begint als de Dwarfs in de problemen zitten, en jij bent gestuurd om de problemen even op te lossen.

Het clubje van helden, en hun opdrachtgever

De speler mag een held uit het groepje kiezen om daar het spel mee te spelen. Elk karakter is van een andere klasse en/of ras. Het assortiment bestaat uit: een Human Paladin, Vampire Assassin, Dwarven Warrior/Gunner, Draconis Wizard en een Amazone Priest/Ranger. Buiten de klassieke verschillen heeft elke held z\'n eigen variatie op de gameplay. Zo heeft de Paladin geen Mana of MP, maar \"Faith\", en kan hij deze bijvullen door vijanden te \"verlossen\", door drankjes te drinken of door te bidden. De dwerg van het stelletje kan z\'n skills zonder limiet gebruiken, maar moet na veel inspanning wel even afkoelen.
Echte side-quests heb ik niet kunnen vinden, en de hoofdquests zijn niet veel meer dan het doorlopen van een level. Wel kunnen er NPC\'s met je meekomen om je te helpen. Soms kan de speler beslissen met welke soort wapens een teamgenoot zal meevechten. Helaas raken ze vaak verdwaald of lopen ze per ongeluk een vijandig kampement binnen, wat weer gecompenseerd wordt door het feit dat ze vijanden kunnen omleggen alsof het niets is.