Lord of the Rings: Battle for Middle Earth II

Door de jaren heen zijn er vele Real Time Strategy games onsuccesvol naar consoles gebracht. Zelfs grote series als Command & Conquer lukte het niet om lekker te spelen op een console en Sole Survivor, de desbetreffende game, was dan ook een flop. Nu zijn er inmiddels flink wat jaren vertstreken, vele genres die ooit PC-exclusief waren, worden overgenomen door de consoles en EA vond het tijd om te bewijzen dat ook het RTS genre rijp was om naar de console te komen. Het resultaat is Lord of the Rings: Battle for Middle Earth 2.

Battle for Middle Earth 2 speelt zich af in het noorden van Middle Earth. Sauron heeft zijn legers niet alleen op Osgiliath gezet, maar zijn legers verstevigen de burcht Dol Goldur en hebben ook als taak de Blue Mountains en alles ten weste van de Misty Mountains te veroveren. Een taak die erg gemakkelijk lijkt aangezien dwergen en elfen elkaar namelijk erg slecht vertrouwen en laten die volken nu net de enige zijn die het noorden nog kunnen verdedigen. Ze moeten dus hun vooroordelen aan de kant schuiven en samen ten strijde trekken tegen de legers van Sauron.

De campaign mode is in deze game opgedeeld in twee gedeeltes: een good campaign en een evil campaign. Kortom, je neemt de controle over de vrije volkeren van Middle Earth of je gaat de strijd met ze aan. Beide campaigns verlopen redelijk identiek, als je good kiest zul je bijvoorbeeld de stad moeten verdedigen die je als je evil kiest weer moet vernietigen. Niet helemaal onlogisch als je bedenkt hoe weinig grote en boeiende steden er liggen in de wereld van Tolkien.

Naast de campaign mode bevat de game ook een online gedeelte. Hierin bind je de strijd aan met één of meerdere spelers over Xbox Live. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende typen games om te spelen. Zo kun je een Quick Match spelen; hierbij wordt er gewoon één tegenstander gezocht voor een twee-speler skirmish game. De andere opties zijn dat je zelf beslist wat voor type spel je wilt spelen maar nog steeds de game die iemand is gestart joint en als laatste kun je zelf een game starten.

Er zijn in totaal vijf verschillende online gametypes waarin je je speelkwaliteiten kan meten met die van iemand anders. Natuurlijk is daar de standaard versus-mode. Daarnaast is er King of the Hill; hierin proberen twee teams bijvoorbeeld een vuurbaken in handen te krijgen en deze zo lang mogelijk te behouden. Een mode die er veel op lijkt is Capture and Hold, het enige verschil is dat het nu draait om meerdere vuurbakens. Nog een andere mogelijkheid is Resourse Race waarbij het team dat het eerst een vooraf ingestelde hoeveelheid grondstoffen verzamelt wint. Als laatste kun je Hero vs Hero battles aan gaan. De spelers ontvangen hierin vier helden en moeten die van elkaar, evenals elkaars forten, vernietigen.