Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest

Standaard is elk personage met een zwaard uitgerust, waarmee je jezelf prima kunt verweren tegen al dat morsige schorem; hakken, verdedigen, trappen en springen behoren tot je repertoire. Wanneer het je echt te heet onder de voeten wordt kun je altijd wel iets van grond oprapen, zoals stevig stuk hout of een wapen sterker dan het jouwe dat je voor korte tijd in de strijd kunt gooien. Bij vele andere spellen zou de review nu ingaan op alle andere aspecten die de gameplay rijk is, maar dat wordt moeilijk, gezien het gebrek daaraan. Ja, er is wel eens een puzzel, maar dieper dan ‘pak toorts, zoek vuur, brand obstakel weg’ gaan die vaak niet. Bij sommige games is veel vechten niet eens een probleem, kijk maar eens naar de vele hack & slash titels die toch erg goed ontvangen worden. In dat geval moet het vechten wel ‘kloppen’ en dus goed voelen, wat het hier niet doet. Een doorsnee gevecht verloopt als volgt: vijanden lopen je op uiterst stijve wijze tegemoet, jij geeft klappen, de vijanden vallen allen op identieke wijze neer, de vijanden staan weer op, jij herhaalt het kunstje om tot slot met 0% zelfvoldaanheid victorie te behalen. Daarnaast bestuurt het geheel helemaal niet zo fijntjes als je zou willen, grotendeels door het gemis van een analoge stick. De wat matige graphics en slordige animaties versterken het gevoel dat de DS simpelweg niet bedoeld is voor dit soort games.

De sterke punten van de DS worden daarentegen bijna volledig tenietgedaan. Het tweede scherm toont enkel de sterkte van je wapen en je vorderingen binnen het level, in de zin van gevonden goudstukken en edelstenen. Evenzo wordt het touchscreen enkel gebruikt in een aantal licht vermakelijke mini-games. Als een hele onaantrekkelijke vrouw enorm goed is in grafisch ontwerpen, dan neem je haar aan als grafisch-ontwerpster en niet als model. Zo werkt dat met games ook: benut de goede kanten van het platform en verdoezel de slechte. Helaas heeft men de goede kanten amper benut en daarmee een spel gemaakt dat alleen op de krachtigere PSP goed werkt.

Een goed element is de grote verscheidenheid aan unlockables. Je kunt het verzamelde geld in het spel inruilen voor concept art en nieuwe kostuums, maar ook functionele extra’s zoals nieuwe wapens. Tevens liggen er in ieder level een paar edelstenen verstopt die goed zijn voor nieuwe combo’s, waardoor het algehele vechtsysteem een stukje uitgebreider wordt. Een volgend pluspunt is de aanwezigheid van een tweespeler-mode, waarmee je zowel het hoofdspel als de mini-games met twee spelers kunt spelen. Alhoewel vervelende dingen doorgaans niet veel leuker worden als je het met meerdere doet.