Wakker Dier: Vomar heeft de meeste vleespromoties
In een nieuwe campagne leert vertelt Collin Molenaar van Wakker Dier dat we voor goede vleesaanbiedingen nog steeds het beste bij de Vomar terecht kunnen. Steeds meer supermarkten proberen - onder druk van clubjes als Wakker Dier - mensen steeds meer richting een vegan-levensstijl te pushen.
Waar andere discountsupers zoals Aldi, Dirk en Lidl zich steeds meer richten op groenvoer blijft Vomar stunten met vleesaanbiedingen, waardoor vlees en de bijbehorende dierlijke eiwitten die beter door het lichaam worden opgenomen betaalbaar blijven.
Vomar zegt terecht dat vegan alternatieven voor lang niet iedereen betaalbaar zijn. Het voedingscentrum meldt daarnaast dat dierlijke eiwitten beter in het lichaam worden opgenomen. Vlees blijft dan ook onderdeel van de schijf van vijf, hoewel men vlees kan vervangen als men dat echt wil. Wel moet er dan goed op de inname gelet worden.
"De aanbevolen hoeveelheid eiwit is in principe 0,83 gram per kilo lichaamsgewicht per dag, Maar voor veganisten raadt de Gezondheidsraad aan 30% meer eiwit eten, dus 1,08 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag," aldus het voedingscentrum. "De kwaliteit van eiwit kun je uitdrukken in een getal. Daarbij is de kwaliteit van eiwit van kippenei de referentie: 1,00. De lagere kwaliteit van plantaardig eiwitbronnen zorgt ervoor dat iemand wat meer eiwitten nodig heeft als die heel weinig dierlijke eiwitten binnenkrijgt."
Op dit moment is 40 procent van alle eiwitten die supermarkten in Nederland verkopen plantaardig, maar de meeste supermarkten willen binnen 5 jaar naar 60 procent. Ook Vomar doet hieraan mee, alleen naar de zin van Wakker Dier niet voldoende. Vomar wil namelijk in 2030 'maar' 50 procent van het inferieure plantaardige eiwit slijten. De overige 50 procent blijft alsnog dierlijk.
Voorlopig maak Vomar dan ook nog volop gebruik van vleespromoties en stuntacties, waar veel consumenten dankbaar gebruik van maken.
Ook kleinere supermarktketens zoals Boni, Hoogvliet en Nettorama zich niet vastgelegd aan Wakker Dier's ‘Meer Plant’-eisen. Het lobbyclubje dringt erop aan dat alle supermarkten dezelfde doelen nastreven, natuurlijk onder de gezonde dwang van zwartmaak-campagnes voor supermarkten die niet meedoen.
Vlees blijft de beste eiwitten leveren (afbeelding: mage.space / flux.schnell)