Mario 64 DS

Besturing
Er zijn in principe twee verschillende besturingsmanieren: het touch screen of de d-pad. Velen vragen zich af of een 3D-platformer wel goed te besturen is zonder analoge stick: naar mijn ervaringen gaat dit prima. Nergens kwam ik echt in de problemen met de d-pad besturing. Af en toe leek het zelfs beter te gaan dan met de analoge stick, omdat je iets directer stuurt. Als je over een heel nauw richeltje moet lopen kun je altijd nog even gebruik maken van het touch screen om te zorgen dat je er niet afflikkert en de neiging krijgt je DS door de kamer te smijten omdat de besturing niet lekker werkt.
De andere manier om de game te besturen is dus via het touch screen. Het fijnste gaat dit met de thumb strap omdat je met de stylus niet zo snel en vaak wat onsecuurder bent. Op het punt waar je het touch screen aanraakt verschijnt een soort schietschijf waarbij de verschillende ringen aangeven hoe hard je loopt: hoe verder je van het beginpunt afwijkt hoe sneller Mario loopt. Zelf kon ik prima uit de voeten met de d-pad dus grondig getest heb ik deze besturingsmogelijkheid niet. Van mijn mederedacteuren heb ik gehoord dat het even wennen is, maar dat het daarna prima speelt.

Psychologen staan nog steeds voor een raadsel
hoe Yoshi aan die achtervolgingswaanbeelden komt.

De nieuwe karakters
Een heel leuk aspect van Mario 64 DS is dat je deze keer niet alleen als Mario kunt spelen. Verschenen er voor Mario 64 nog de meest wilde codes om met Luigi te kunnen gamen (verzamel 121 muntjes in dat level en spring dan in 123 keer met een achterwaartse salto de trap op; en meer van dat soort flauwekul die vanzelfsprekend niet werkte), nu hoef je de DS maar aan te zetten om meteen in de schoenen van een ander karakter te kunnen treden. Het spel lijkt hetzelfde te beginnen als Mario 64, maar op het moment dat Mario verschijnt wordt hij geflankeerd door twee andere bekende figuren: Luigi en Wario. Terwijl ze naar binnen rennen zweeft de camera naar boven en zie je Yoshi op het dak liggen. Daarna mag je de besturing van Yoshi overnemen en kom je erachter dat Mario, Luigi en Wario gevangen genomen zijn, waarna de eer natuurlijk weer aan jou is om ze te bevrijden.
Ieder karakter heeft zijn eigen speciale vaardigheden. Zo kan Yoshi vijanden opeten en uitspugen, Mario kan vliegen, Luigi kan als een soort helikopter kleine stukjes vliegen en Wario is extra sterk. Logischerwijs zijn de sterren nu zo geplaatst dat sommige alleen te halen zijn met een bepaald karakter. Een leuke toevoeging aan de game die zeker extra diepgang toevoegt aan de gameplay.

Wario, zoals altijd te vinden voor het zware werk.<\/center>

Minigames
Je verwacht het niet, de echte sterren van de game zijn de minigames. Je begint met een paar minigames, maar door konijnen te vangen in de game kun je er nog veel meer vrijspelen; het uiteindelijke aantal ligt op ongeveer 30. Natuurlijk zitten er een paar matige tussen (zoals het zeer nutteloze ze-houdt-van-me-ze-houdt -niet-van-me-pluk-het-madeliefje in touchscreenvorm), maar er zitten toch zeker meerdere briljantjes tussen. Mijn favoriet is een soort combinatie van sjoelen en bowlen waarbij je schildjes met elkaar moet laten botsen. Dit doe je door met het touch screen een schildje weg te schieten. Een favoriet bij de vrouwen lijkt Wanted te zijn, waarbij je een van de vier karakters moet zien te vinden die zich verstopt achter de anderen. Ik heb de meest ziekelijke topscores al horen langskomen, wat dacht je van meer dan duizend keer erin slagen de Luigi achter de Warios en Yoshis uit te halen! In een andere zeer leuke minigame moet je door trampolines te tekenen mario zo lanceren dat hij door meerdere hoepels springt.
Verschillende minigames waren al eerder te bewonderen in diverse filmpjes waarin Nintendo de mogelijkheden van de DS toonde. De minigames lijken dan ook te zijn gemaakt als test en bewijzen dat er echt hele leuke dingen te doen zijn met de twee schermen en de touch-functionaliteit. Iedere minigame maakt op zijn eigen leuke manier gebruik van de mogelijkheden en nadat ik ze gespeeld heb weet ik zeker dat de extra functies toegevoegde waarde kunnen leveren aan het gamegenot.

Nadat bleek dat de nieuwe pizza met uien en bruine bonen
zorgde voor een ongecontroleerde gasvorming bij de proefpersonen
besloot Iglo om toch maar voor de pizza met extra veel salami te gaan.