Mario 64 DS
Het introscherm, waar al meteen met het touchscreen gepronkt wordt.
Same old, same old
De opzet van de game is nog steeds hetzelfde: je moet sterren verzamelen om daarmee de deuren in het kasteel van Princess Peach te kunnen openen. Achter deze deuren bevinden zich schilderijen waar je in kunt springen om naar een level te gaan. Heb je genoeg sterren verzameld dan mag je het bowserlevel betreden alwaar een sleutel te verdienen valt waarmee je nieuwe gebieden van het kasteel kunt openen.
Er zijn geen noemenswaardige nieuwe levels toegevoegd aan de game. Twee kleine extra levels zijn toegevoegd waarin je vijf zilveren sterren moet verzamelen om een gouden ster te kunnen innen. Het is niet zo dat deze levels volledige levels zijn waarin zeven gouden sterren te vinden zijn, zoals in de echte levels het geval is. Daarnaast zijn Mario, Luigi en Wario (die toegevoegd zijn aan de game, zie het blokje over nieuwe karakters) ieder in een eigen, nieuw level verstopt waar je ook nog twee sterren kunt verdienen. Alhoewel deze minilevels een leuke uitbreiding zijn rechtvaardigen ze niet de aankoop van deze game als je Mario 64 al in je bezit hebt.
Daar zijn ze dan, de helden van Mushroom Kingdom!
Grafische update
De graphics zijn wel flink opgefrist. De glazen zijn eindelijk eens goed gewassen en de waas die altijd over N64-games hing is opgetrokken en alles is een stuk helderder en scherper. De karakters zijn ook sterk verbeterd, de models zijn een stuk gedetailleerder geworden: de Mario (en andere karakters) in deze game lijkt veel meer op de Super Mario Sunshine versie dan op de Mario64-versie. Een hele vooruitgang, omdat volgens de huidige maatstaven de oude Mario er erg ouderwets en knullig uitziet. In vergelijking met de karakters in Mario 64 DS verbleekt Mario uit de N64-versie tot een zielig hoopje pixels.
Het touchscreen laat echter niet veel bijzonders zien en wordt op grafisch gebied vooral gebruikt als kaartje en om de camera te besturen. Het kaartje kan af en toe wel handig zijn om sterren of muntjes op te sporen maar Mario 64 liet zien dat je prima zonder kunt.
De originele Mario 64: het aantal polygonen is op twintig handen te tellen.