CD: Placebo - Battle For The Sun

Afgelopen Pinksteren mocht Placebo afsluiten op de zondag van Pinkpop en gaf daar een solide en strakke show weg. Alsof het lot ermee speelde werd Placebo in plaats van Depeche Mode afsluiter en mocht de goedgezinde zon dat weekend zien wegzakken achter de horizon, van zonnig naar donker. Op hun nieuwe album, Battle for the Sun is het andersom. Waar Placebo voorheen een abonnement op melancholieke, duistere en droevige teksten had, komt de band hier met een licht veranderde insteek. "We've made a record about choosing life, about choosing to live, about stepping out of the darkness and into the light. Not necessarily turning your back on the darkness because it's there, it's essential; it's a part of who you are, but more about the choice of standing in the sunlight instead."

Het lijkt op een frisse start na het donkere Meds, zeker ook nu het album is opgenomen met hulp van de nieuwe drummer, Steve Forrest. Hij nam het krukje over van Steve Hewitt, die eind 2007 de band wegens meningsverschillen verliet. Daarnaast lijkt zanger Brian Molko zijn androgyne uiterlijk vol make-up minder aandacht te geven. Nog wat noviteiten zijn de feiten dat producer David Bottrill (TOOL, Muse, dEUS) het album onder zijn hoede nam, en het album onder eigen beheer is uitgebracht. Maar heeft Placebo zijn karakteristieke en herkenbare geluid dan ook overboord gegooid?

Neen, dat laatste is in geen geval zo. Het trio heeft wel getracht om een nieuwe draai te geven aan hun muziek. Meds had blijkbaar het einde van de doodlopende straat bereikt en met Battle for the Sun breken de heren de muur die ze tegenkwamen open. De eerste zonnestralen belanden zo in de duistere steeg waarin Placebo resideerde de afgelopen jaren. Tekstueel gloreert er hoop aan de horizon, muzikaal is hun vertrouwde geluid verwoven met subtiele electronica, strijkers en blazers. Die laatste zijn al duidelijk hoorbaar op de eerste single van de plaat, 'For What It's Worth'. Wederom een stuwende, melodieuze, rockende en makkelijk in het gehoor liggende leadsingle. Ook opener 'Kitty Litter' bedient zich van stevige rock en klinkt als of het jaren geleden geschreven kon zijn. Maar met een track als 'Julien' lijkt Placebo in eerste instantie op de technotoer te zijn gegaan. In 'Kings Of Medicine' lopen samples, ambientgeluiden, strijkers en blazers langs de nasale stemgeluiden van Molko. De band weet een balans te vinden tussen het vertrouwde werk en een uitkijk op een nieuwe weg. Misschien is de muur op het volgende album wel platgeslagen en staan de drie volop te genieten van de zon en vrolijkheid in het leven? Hopelijk niet, want Placebo is op zijn mooist met wat hartenzeer en leed in het oeuvre. En dit is op Battle for the Sun ook nog voldoende te vinden.

Label: Dreambrother Ltd Releasedatum: Juni 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.