Boek: Ben Vranken - Schroot

Schroot, afval, overblijfsels, de laatste reeks beeldverhalen van Ben Vranken. Van Zeeuwse bodem zijn er drie nieuwe verhalen gekomen: De luidruchtige boom, Schroot en Woeste hoogten. Geheel in zijn eigen karakteristieke stijl gevuld met archeologie uit zijn eigen omgeving en stukjes geschiedenis.

Ben Vranken staat redelijk bekend om zijn illustraties bij bladen zoals Zolala en Zone 5300 maar sinds 2002 verdient hij ook een wat bij met beeldverhalen in plaats van enkel losse strips. In dat jaar won hij de VPRO debuutprijs met zijn bundel Kustbewoners. Ander bekend werk van het van Vranken is zijn stuk over de Noordzee. Een special van de Volkskrant die hij illustreert.

Dit boek lijkt op sommige stukken uit het leven gegrepen maar ook uit andere verhalen. Zo zijn er een zwangere vrouw en haar man, en ze zoeken een plek om te overnachten. Zou er plaats zijn in de herberg? Elke persoon dat heeft gehoord over Jozef en Maria weet waar dit vandaan komt. Het gelukkige paar heeft pech en vindt de dood. Naast dat bevat het eerste verhaal De luidruchtige boom dus een enge boom waar alle kinderen bang van worden. De moraal van het verhaal draait uit op een boontje komt om zijn loontje.

Schroot zou zo uit Vranken zijn eigen Zeeuwse stad kunnen komen. Een visserstadje heeft hun zeegebied praktisch leeg gevist en de plaatselijke bevolking belandt in armoede. Velen gaan over op bietenkweek en er komt een nieuwe haven met een enorm schip. Een twist aan dit ‘nieuwsartikel’ is het persoonlijke tintje van een lesbische relatie, moord en een paar andere soap vuurstenen.

Het laatste verhaal Woeste hoogten is een verkorte en minder angstaanjagende versie van een talentvol meisje uit een arm dorpje in een derde wereldland. De talentscout was blijkbaar niet aan het scouten op zangtalent maar op wat onzedelijke eigenschappen. Uiteindelijk komt, net als in echte sprookjes, alles weer goed.

Het geheel is minder controversieel dan we gewend zijn van Ben Vranken, na de Noordzee en de zielige haring ervan is dit verhaal enkel nog maar een verduidelijkte, donkere en grillige invulling van wat de wereld is vandaag. Het geheel houdt je wel een spiegel voor van hoe het eraan toegaat in de wereld, maar het geeft je geen gevoel dat het dringend is. Als je al een ver-van-mijn-bed-gevoel had, dan blijft dit ook echt behouden. Een aanrader als je van Ben Vranken zijn illustraties houdt, maar verder geen inspirerende aanvulling van je boekenkast.

Uitgever: Xtra ISBN:9789077766767Pagina's: 95