CD: Nik Freitas - Sun Down

Sun Down is het derde album van Nik Freitas en het is een heerlijk warme cd. Eigenlijk is het muziek die je lekker op zet om mee gaat neuriën, twee keer luisteren en je zingt mee. Heerlijk mellow is deze cd en ook niet te aanwezig. Vooral het eerste gelijknamige nummer 'Sun Down' geeft je dit gevoel.

Alhoewel het alweer Nik zijn derde cd al is, is dit wel de eerste keer dat hij een solo-cd gemaakt heeft. Zijn inspiratiebronnen zijn echter goed terug te vinden in de nummers. Zo bevat de cd invloeden van vele klassieke bands als The Beatles, The Kinks en Bod Dylan. Het geheel geeft ook echt een beetje een jaren '70 pop-gevoel, met een pianistische ondertoon en de benodigde trompetten. Opvallend is wel de overgang tussen de eerste vier nummers en de rest, zodra je bij ‘Sophie’ komt gaat het tempo eigenlijk omhoog om vervolgens weer een beetje tot rust te komen met het nummer 'Shhh'. 'Sophie' is overigens een nummer dat duidelijk door Paul McCartney beïnvloed nummer is.

Op dit moment woont Nik Freitas in Los Angeles, maar van origine komt hij uit Visalia, Californië. Hij begon ooit met het maken van skate-foto’s voor Thrasher Magazine, maar in 2001 ging hij full-time de muziek-business in. Alle tracks op dit album zijn door hem geschreven, gemaakt en geproduceerd. Zelfs al de instrumenten die te horen zijn, speelt hij zelf. Weliswaar met de hulp van Team Love, maar wel heel erg low budget. Dit hoor je terug op de cd, maar zeker niet negatief bedoeld. Het zijn geweldige ongeforceerde nummers. Het zijn geen pure hits, maar fijne laidback nummers, en het is buitengewoon lekker.

Een nadeel aan de cd is mogelijk de tijd waarin hij uitkomt, het is net de verkeerde tijd van het jaar. De nummers zouden nóg beter passen bij de zomer, de zoetigheid doet je denken aan buiten op het gras liggen in de zon. Desalniettemin is deze cd zeker de moeite van het beluisteren waard.

1. Sun Down
2. Oh my god
3. All the way down