DVD: The Banquet

Na het succes van Crouching Tiger, Hidden Dragon, zijn er weer steeds vaker wuxia-films gemaakt die zich iets meer richten op het westerse publiek. Ook The Banquet kan je hierbij voegen. Geïnspireerd op een verhaal van Shakespeare, maar zich afspelend in China gedurende de Late Liang dynastie.

Als de keizer plotseling onder verdachte omstandigheden het leven laat, is dat het begin van een web vol intriges. Grootste verdachte is de broer van de keizer, die zich geen moment bedenkt om de macht te grijpen en ook maar de vrouw van zijn overleden broer als bruid erbij neemt. Kroonprins Wu Luan wordt een boodschap gestuurd om terug te keren naar het paleis waar hij lang geleden zich van gedistantieerd heeft. Echter stuurt keizer Li een groep moordenaars op hem af. De kroonprins overleeft de aanslag en getormenteerd door gevoelens van wraak, verraad, liefde en wat al niet meer keert de kroonprins alsnog terug naar het paleis. Een wereld vol traditie, achterdocht en machtsspelletjes. Vooral de keizerin lijkt een zwarte band in samenzweringen en onbetrouwbaarheid te hebben.

Op de hoes valt te lezen dat The Banquet een door Hamlet geïnspireerd martial arts spektakel is vol intrige en actie. Maar het is toch vooral intrige dat de klok slaat. Zeker in het begin zijn er wel enkele aardige actiescènes, maar al snel nemen de steeds ingewikkeldere en na een tijdje vermoeiende intriges het voortouw. De megagrote zin "Van de makers van The Matrix, Fearless en Unleashed" op de hoes hadden ze wat dat betreft dan ook wel achterwege mogen laten, want de invloed van actie choreograaf en producer Yuen Wo Ping die hiermee bedoeld wordt is relatief beperkt. Het tempo na het eerste half uur is laag, maar toch weet regisseur Feng Xiaogang onbedoeld sommige plotvorderingen niet altijd even duidelijk over te brengen. Het zal niet verbazen dat dat in een door Hamlet geïnspireerde film niet bevorderlijk is. De aandacht is al genoeg vereist bij de vele langzaam vorderende karakterontwikkelingen. Gelukkig zijn het vaak de iets minder belangrijke zaken waarbij dit gebeurt, dus de film wordt nooit compleet onbegrijpelijk. Het zal je soms misschien alleen tijdelijk een wenkbrauwtje of twee fronzen opleveren.

De acteerprestaties zijn vrij oké zonder dat het ergens echt uitzonderlijk wordt. Maar reden tot klagen is er niet echt. De hoofdrollen worden vertolkt door Daniel Wu, die bekend is van films als New Police Story en One Nite in Mongkok, Ziyi Zhang, uit films als Crouching Tiger, Hidden Dragon en Musa the Warrior, en You Ge die al eerder te zien was in Xiaogangs A World Without Thieves.

De film ziet er qua uiterlijk uit zoals je heden ten dage ook verwacht van dit soort Aziatische films. Veel aandacht aan kostuums, mooie settings van het paleis, kleurvol, mooi camerawerk en vooral groots. De gebouwde sets behoren tot de grootste die in Azië zijn gebruikt. Verder wordt er veelvuldig gebruikt gemaakt van bombastische geluidseffecten en sfeervolle muziek. Een film die overduidelijk is gemaakt voor een release in de bioscoop, maar hier in Nederland dus alleen op dvd weet te verschijnen.

Op de tweede dvd is 102 minuten aan extra's gezet. Er is een keuze uit een kwartier durende "making of", bijna een uur aan achter de schermen materiaal (waarvan sommige stukken elkaar overigens overlappen, dus wat minder uniek materiaal), er zijn interviews te bekijken van de hoofdrolspelers, producer en regisseur, een foto galerij en wat standaard dingen als trailers en promotiemateriaal. Het is niet allemaal erg uitzonderlijk, maar het voldoet.

De special 2-disc editie van The Banquet is een meer dan degelijke release met een goede beeld en geluidskwaliteit van een ietwat tegenvallende film die bijvoorbeeld goed te vergelijken is met Curse of the Golden Flower dat verleden jaar in onze bioscopen draaide. Ga hier echter niet in met de verwachting een actie georienteerd martial arts spektakel te zien zoals het meesterlijke Hero, want dan kan dit weleens een tergend lange marteling worden vol lange shots die je na anderhalf uur wel gestolen kunnen worden. Sowieso voelt The Banquet met 131 minuten echt wat te lang aan om de aandacht vast te houden.

Label: DFW Releasedatum: 19 februari 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: