Boek: Jacquelyn Mitchard - Mijn Zusjes

Mijn Zusjes vertelt het verhaal van Veronica Swan - Ronnie voor intimi. Zij groeit op binnen het mormoonse geloof met al zijn, ietwat vreemde, normen en waarden. Deze zijn vooral gebaseerd op diepgelovige gronden. Eén daarvan is het vergeven van elke zonde, ook als dit een moord betreft. Met deze vergeving krijgt Ronnie te maken als haar twee jongere zusjes, Ruthie en Becky, worden vermoord door een plaatsgenoot - Scott Early. Zal Ronnie in staat zijn tot vergeving of is het gevoel van wraak nemen te groot en neemt dit de overhand?

Kleine gemeenschap
Ronnie is de oudste in het gezin Swan. Haar moeder is kunstenares en geeft daarnaast haar eigen kinderen les. Binnen het mormonengeloof waartoe de Swans behoren, is het naar school gaan niet gebruikelijk en thuis lesgeven zien zij als een goede vorm van educatie. Haar vader geeft zelf wel les op een school in de buurt. Het plaatsje waar de familie woont, is klein en van het kaliber 'ons kent ons'.
Op een dag, als Ronnie's ouders beiden weg zijn, hoort zij een vreemd geluid. Als ze op dit geluid afgaat, ziet ze hoe haar twee kleine zusjes gewond op de grond liggen en er een man, die later Scott Early zal blijken te zijn, al wiegend en huilend bij de meisjes zit. Ronnie besluit op het tafereel af te lopen; zij voelt dat Scott haar geen kwaad zal doen. Als ze aankomt bij haar zusjes merkt ze hoe ernstig de situatie is. Ze besluit naar de buurvrouw te rennen om daar hulp te halen. Als die hulp uiteindelijk arriveert, is het te laat. Ruthie en Becky zijn overleden. Wat dan begint is een lange weg die moet leiden naar nieuwe invulling van Ronnie's leven.

Vergeving boven wraak
De ouders van Ronnie besluiten, na jaren van rouw, om vergeving te verlenen aan Scott Early. Deze had na een kort proces zijn straf inmiddels er bijna opzitten en was toe aan de nieuwe start in zijn leven. Een leven dat gekenmerkt zou worden door de diagnose schizofrenie, wat ook als de oorzaak van zijn moorddaad werd gezien. Ronnie heeft hier altijd moeite mee gehad en vond het maar al te makkelijk om de moord aan het onderbewuste te wijten. Zij kan zich dan ook niet voorstellen dat haar ouders hem willen vergeven en wil er ook niets mee te maken hebben. Om haar leven verder terug te krijgen, besluit ze het dorpje te verlaten en naar de stad te gaan. Ze begint een opleiding tot paramedicus. Naast deze opleiding wil ze dan werken om zo geld te sparen voor haar uiteindelijke doel: arts worden. Ze komt in San Diego terecht, de plaats waar Scott Early met zijn vrouw Kelly een nieuw leven probeert op te bouwen. Ronnie denkt het ultieme wraakplan te hebben en zet alles in werking om dit uit te voeren. Maar gaandeweg beginnen toch wel wat twijfels te komen en probeert ze te begrijpen hoe haar ouders tot vergeving hebben kunnen komen. Als uiteindelijk het moment suprême zal moeten blijken wat zwaarder weegt voor haar: vergeving of wraak.

Jacquelyn Mitchard

Geloof
Jacquelyn Mitchard slaagt er met deze roman in om een echte pageturner af te leveren. Het verhaal is heel mooi beschreven en neemt je helemaal mee. De strijd tussen gevoel, geloof en wat verstandig is, wordt op prachtige wijze uiteengezet. Wat misschien mist is een ietwat diepere kijk in het mormoonse geloof, maar het doet niet af aan de essentie van het verhaal. De beschrijvingen die Mitchard geeft van een gezin dat met extreem geweld te maken heeft gehad, is indringend en raakt je in je ziel. Een duidelijke meerwaarde voor het totale plaatje. Met deze roman mag de schrijfster weer een bestseller aan haar lijst toe voegen.

Uitgever: The House of Books ISBN: 9789044319644 Pagina's: 303 Waardering: